Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 05. juli 1894

Det er ikke sikkert

Vi må lægge mærke til, hvilken slags motiver der tilskynder os til at handle, i lyset af Guds lov, for at vi kan blive klare over vor egen ufuldkommenhed. Men skønt det menneskelige redskab kan se sin synd, må han ikke tabe modet, fordi han mener sig fordømt efter retfærdighedens krav. Han bør se og fatte syndens syndighed, angre den og tro på Kristus som sin personlige frelser. "Det er aldrig trygt for os at mene, at vi er så udmærkede, og at vi må lykønske os selv med vor mageløse karakter og vor nuværende rene og fromme tilstand. David sejrede ofte ved Guds hjælp, men alligevel dvælede han meget ved sin egen uværdighed og syndighed. Hans samvittighed var hverken død eller faldet i søvn. Han udbryder: "Min synd står mig altid for øje!" Sl 51,5. Han bildte ikke sig selv ind, at synd ikke var noget han ikke havde med at gøre med, og at det ikke angik ham. Når han så bedragets dybder i sit hjerte, fik han afsky for sig selv og bad om, at Gud ved sin kraft ville holde ham borte fra overmodets, synder og rense ham fra hemmelige fejl."   ret

"Det er ikke trygt for os at lukke øjnene i og forhærde vor samvittighed for ikke at se eller fatte vore synder. Vi må vogte over den belæring, vi har fået med hensyn til syndens afskyelighed, for at vi ærligt kan bekende og forsage vore synder. "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os fra al uretfærdighed." 1Joh 1,9. Er du villig til at lade dig rense fra al uretfærdighed? Er det din hensigt at presse fremad, men ikke i din egen menneskelige styrke, frem mod påskønnelsen af vort høje kald i Kristus Jesus? Hold altid Herrens frygt foran dig. Dit eneste håb er at gøre Jesus til din rådgiver.   ret

De unge behøver generelt en meget højere tanker over hvad kristendom indbærer og dets ansvar. Det er ikke trygt for Kristi bekendende disciple at søge omgang med de ligegyldige og letsindige; thi det er en let sag at komme til at se tingene fra deres synspunkt og at miste al fornemmelse for, hvad det vil sige at være en Jesus discipel. Vær ganske særligt på vagt overfor dette ene punkt: lad dig ikke påvirke og blive vildledt af dem, når du efter deres ord og gerninger har grund til at vide at de ikke har nogen forbindelse med Gud.   ret

Hvis du haster fremad og opad og søger at nå til nye højdepunkter af viden og i åndelige ting, vil du få skarpsindighed til at forstå, hvad det er, der kræves af dig. Du vil få Helligåndens hjælp i alle dine skrøbeligheder. Det er naturligt for de unge at holde af morskab, at leve et liv i munterhed, fri for al ansvar; men de naturlige tilbøjeligheder må overvindes ved at lægge sjælen ind under Guds opdragelse. Lad den unge bære Jesu åg, ligesom han har indbudt dem til at gøre, og deres tanker blive underlagt Kristus, og de vil ledes til at udbryde: “Hans åg er nemt, og hans byrde er let.”   ret

Ethvert menneske har fået et mål af den ånd tillige at få gavn deraf. Ved engles tjeneste, sættes Helligånden i stand til at arbejde med menneskeagentens sind og hjerte, og drage ham til Kristus, som har betalt penges løsesum for hans sjæl, så synderen kan reddes fra syndens og Satans slaveri. Men Guds Ånd lægger sig ikke imellem menneskeagentens frihed. Helligånden gives som en hjælper, så at menneskeagenten kan samarbejde med guddommelige intelligensvæsener; og det er dets forsyn at drage på sjælen, men aldrig tvinge til lydighed. Kristus er rede med al himmelsk påvirkning. Han kender enhver fristelse der kommer til mennesker og ethvert menneskes muligheder. Han vurderer hans styrke. Han ser nutiden og fremtiden og viser sjælen de krav, der skal imødegås, og indprenter, at almindelige, jordiske anliggender ikke må få lov til at være så opslugende, at de evige går i glemme. Herren har en rigdom af nåde at skænke enhver, som vil modtage den himmelske gave. Helligånden vil bringe de af Gud betroede evner ind under tjenesten for Kristus og vil forme og danne det menneskelige redskab efter det himmelske forbillede, i samme forhold som det menneskelige redskab selv ønsker forvandlingen.   ret

Kristus vor mellemmand, er den som giver Helligånden; og ved Helligåndens embedsarbejde, forsoningen på Golgata bringer menneskesjælen i kontakt til at forvandle sin karakter, og ændre hans natur, indtil det kan siges i himlen: “I er Medarbejdere sammen med Gud, der bærer kristi åg, bærer hans byrde.” Ved Helligåndens agentur, bliver mennesket den agent hvorigennem sjæle bringes ind i himens rige. Ved Åndens helligelse, er han et lys der retter sjæle ind på den rette sti, og drager sjæle til Jesus Kristus. Hans hidtil lammede moralske organ bliver opildnet og får atter åndelig energi. Ved Kristi tillagte retfærdighedm, kommer den kristne i en fordelagtig sitution, og blvier en kanal hvorigennem Helligånden kan arbejde, og arbejdet gøres igennem menneskeagenten, og skuffer ikke vor Genløser; for med sådanne redskaber beder han ikke forgæves for menneskers sjæle. De er ikke ambassadører med lukkede øjne, der ikke hører og har ikke hjerter der ikke vil forstå.   ret

Lad de unge se hen til det guddommelige forbillede og aldrig lade sig tilfredsstille med et ringe mål. Du må aldrig findes i arbejde på den store sjælefjendes side, som forsøger at modvirke Guds Ånds virken. Gå ikke tøvende frem, men med fasthed i Jesu Kristi kraft og nåde. Ham er givet al magt i Himmelen og på jorden. Søg hen til Jesus Kristus og slut en fast pagt med ham i troen om at elske og tjene ham. Vælg ham som din Forsvarer; for nådedøren står vidt åben for dig. Løftet er at hvis vi beder om noget efter hans vilje, vil vor bøn blive tilstået, hvis vi beder i tro. Jesus siger: “Hvad somhelst I beder Faderen om i mit navn, det skal gives jer.” Den sjæl som ikke går ind på frelsens betingelser, vil lades uden undskyldning; for hans nådes rigdomme er absolut ubegrænsede.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1AJMKH 0824
afsn nr:2AJMKH 0824
afsn nr:3GSOD 0606
afsn nr:4AJMKH 0824
afsn nr:5GSOD 0117 – 0122
afsn nr:6
afsn nr:7GSOD 0203