Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 07. juli 1898

Kristus blev korsfæstet for faldne menneskers skyld. Men for mange af dem, der kalder sig kristne, betyder denne begivenhed intet. Gennem deres handlinger fornægter de Kristus.. . . De indrømmer, at Kristus døde på korset, men fordi de selv skal erfare en korsfæstelse, vil de ikke tage imod den lære, der fører til selvfornægtelse og selvhengivelse. De er blot kristne af navn Midtpunktet for deres tro er ikke en korsfæstet og opstanden Frelser, der bringer alle dem, der tager imod ham, retten til at kaldes Guds sønner og døtre.   ret

Det er ikke mennesker, vi skal ophøje og tilbede; det er Gud, der eneste sande og levende Gud, som vi er skyldige at tilbede og ære. Ifølge Skriftens lære vanærer det Gud at tiltale præster som ""velærværdige."" Ingen dødelig har ret til at knytte denne tiltaleform til sit eget navn eller til noget andet menneskes navn. Den tilkommer kun Gud, for at udmærke ham fremfor alle andre.. . . ""Helligt og ophøjet er hans navn."" Vi vanærer Gud, når vi bruger dette ord, hvor det ikke hører hjemme.. . . Kun Faderen og Sønnen bør lovprises."   ret

Kristi kors! hvor mange mon tror, at det er, hvad det er? Hvor mange mon gransker det og kender dets sande betydning? Uden Kristi kors kunne der ikke være en eneste kristen i verden.. . . Vend dig fra verdens forbilleder, hold op med at prise de såkaldte store mennesker; vend dit sind bort fra en hvilken som helst herlighed undtagen Kristi kors. Paulus sagde: ""Men det være langt fra mig at rose mig af noget andet end vor Herres Jesu Kristi kors."" Alle, fra den højeste til den ringeste, bør forstå, hvad det vil sige at rose sig af Kristi kors. Korset skal bæres tappert og mandigt. Kristus siger: ""Hvis nogen vil gå i mit spor, skal ben fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig."" Og for alle dem, der vil tage det op og bære det efter Kristus, er korset et pant på herlighedens krone, som er uvisnelig."   ret

Dette er den største visdom, vi kan nå til frelsens visdom. Når Golgatas kors betragtes på den rette måde, rummer det ægte filosofi og ren og ubesmittet gudsfrygt. Det er evigt liv for alle dem, der tror. Ved samvittighedsfulde bestræbelser burde det linje for linje og ved forskrift efter forskrift, lidt her og lidt der, indprentes i sjælene,. . . at Kristi kors er akkurat lige så virkningsfuldt nu som da Paulus levede, og borde forstås lige så fuldkomment af dem, som det blev forstået af den store apostel. .....   ret

I skal vide, at det eneste, som I trygt kan rose jer af, er det, som kan åbne jer portene ind til Guds stad. Lær af Guds ord, hvordan I skal gøre jer selv skikkede til det land, I søger at nå. I skal vide, at Kristus skal forkyndes iblandt jer, og at Kristi kors for enhver troende sjæl fuldt ud genopretter alt det, som gik tabt ved Adam.   ret

afsn nr:1GSOD 0827
afsn nr:2GSOD ??
afsn nr:3GSOD 0812
afsn nr:4GSOD 0812
afsn nr:5GSOD 0812