Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 24. juli 1902

Ransag skrifterne

Dette er ordet som kommer til os fra Kristus. Var det absolut nødvendigt for os at ransage fædrene, vile han have fortalt os at gøre dette. Men fædrene taler slet ikke om den samme ting. Hvilke af dem skal vi vælge som en vejleder? Vi har ikke brug for at stole på en sådan usikkerhed. Vi forbigår fædrene for at lære af Gud ud fra hans ord. Dette er det evige liv, at kende Gud. O, hvor taknemmelig bør vi ikke være for at bibelen er Guds inspirerede ord. Gamle hellige mænd nedskrev dette ord idet de blev bevæget af Ånden.   ret

De kommentarer der er nedskrevet om ordet stemmer ikke helt overens. Gud beder os at ikke blive vejledt af dem. Det er hans ord som vi skal behandle. Alle kan ransage dette ord for sig selv, vidende at læren i denne dyrebare bog er uforanderlig. Menneskers meninger er forskellige, men Bibelen siger altid den samme ting. Guds ord er fra evighed af til evighed.   ret

Gud efterlader ikke sit ord bevares i menneskers hukommelse, og gå i arv fra slægt til slægt ved mundlig overlevering og traditionel udfoldelse. Havde han gjort dette, ville ordet gradvist være tilføjet noget af mennesker, og vi skulle have bedt om at få menneskers lære. Lad os takke Gud for hans skrevne ord.   ret

Bibelen blev ikke kun givet prædikanter og lærte mænd. Fattige mænd behøver den lige så meget, som rige mænd, de ulærte lige så meget som lærte. Enhver person, ung såvel som gammel, bør læse Bibelen for sig selv. Vær ikke afhængig af at prædikanten læser den for dig. Bibelen er Guds ord til dig. Og Kristus har gjort sit ord så tydeligt at ingen behøver at snuble når han læser ordet. Lad den ydmyge husmand læse og forstå ordet, fra den viseste Lærer som verden nogen sinde har kendt; for blandt konger, guvanørere, statsmænd, og verdens mest uddannede mænd, er der ingen større end ham.   ret

I ransager skrifterne, fordi i mener i dem at have et evigt liv. At ransage betyder at lede omhyggeligt efter noget, som er blevet tabt. Ransag efter Guds ords skjulte skatte. Du har ikke råd til at være uden dem studér de vanskelige skriftsteder, sammenlign vers med vers, og du vil finde, at det ene skriftsted er nøglen til forståelse af det andet.   ret

"De, som under bøn til Gud studerer skriften, bliver klogere, end de var før, efter hver ransagning. Nogle af deres vanskeligheder løses, thi den Helligånd har udført det arbejde, som omtales i joh 14. Kap. ”talsmanden, den Helligånd, som faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alle ting, som jeg har sagt eder.”   ret

Man får ikke noget, der er værd at eje, uden alvorlige udholdende bestræbelser. I forretningslivet er det sådan, at kun de, der har vilje til at handle, ser gode resultater, uden alvorlig anstrengelse kan vi ikke forvente at erholde kundskab om åndelige. Ting. De, som får fat på sandhedens juveler, må grave efter dem, ligesom man graver efter de kostbare metalårer der er skjult i jorden.   ret

De, der arbejder med ligegyldighed og halvhjertet, vil aldrig få fremgang. Ung og gammel bør læse Guds ord; og de bør ikke alene læse det, men studere det med dybeste alvor, idet de beder, tror og ransager. På den måde vil de finde den skjulte skat; thi Herren vil oplade deres forstand.   ret

Når du begynder på studiet af ordet, bør du lægge dine forudfattede meninger og dine nedarvede såvel som opelskede ideer fra dig. Du vil aldrig nå frem til sandheden, dersom du studerer skriften for at få stadfæstet dine egne ideer. Efterlad disse uden for døren, når du med et bodfærdigt hjerte går ind for at høre, hvad Herren har at sige til dig. Når den ydmyge søger efter sandheden sidder ved Kristi fødder og lærer af ham, vil ordet give ham en klar forståelse. Til dem, der er for kloge i deres eget omdømme til at læse bibelen, siger Kristus: i må af hjertet blive ydmyge og små, dersom i ønsker at blive vise til salighed.   ret

Læs ikke ordet i lyset af tidligere meninger, men ransag omhyggeligt og under bøn med et sind, der er frigjort for fordom. Om du, medens du læser, får en ny overbevisning, og du indser, at den opfattelse, du tidligere nærede, ikke er i overensstemmelse med ordet, så forsøg ikke på at få ordet til at passe med dine meninger. Lad dine meninger passe med ordet. Tillad ikke det, du før har troet eller praktiseret, at kontrollere din forståelse. Luk dit sinds øjne op og se underfulde ting i Guds lov. Bliv klar over, hvad der står skrevet, og sæt da dine fødder fast på den evige klippe.   ret

Vor frelse beror på vor kundskab om Guds vilje, som den fremholdes i hans ord. Hold aldrig op med at bede om og ransage efter at få sandheden. Det er nødvendigt at lære at kende din pligt. Du må vide, hvad du skal gøre for at blive frelst. Og det er Guds vilje, at du skal kende, hvad han har sagt til dig. Men du må udøve tro. Når du ransager skrifterne, må du tro, at Gud er til, og at han bliver deres belønner, som søger ham.   ret

O, ransag bibelen med et hjerte, der hungrer efter åndelig føde. Grav i ordet, som en minearbejder graver i jorden for at finde guldårer. Opgiv ikke din søgen, før du har lært at kende dit forhold til Gud og hans vilje med dig.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5Btu 153
afsn nr:6Btu 153
afsn nr:7Btu 153
afsn nr:8Btu 153
afsn nr:9Btu 153
afsn nr:10Btu 154
afsn nr:11Btu 154
afsn nr:12Btu 154