Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 18. august 1898

Midt i disse sidste dages farer vil de unge finde deres eneste sikkerhed i en stedse forøget årvågenhed og i stadig bøn. Den unge, der finder sin glæde i læsning af Guds ord og i bedestunden vil altid blive vederkvæget ved de strømme, der kommer fra livets kildevæld. Han vil opnå en højde af moralsk ypperlighed og en tankebredde, som andre ikke kan erholde. Samfund med Gud opmuntrer til gode tanker, noble hensigter, en klar forståelse af sandheden og en ophøjet fremgangsmåde. De, som således forbinder sig med Gud, anerkender han som sine sønner og døtre. De vil hele tiden nå højere og højere op og erhverver sig et klarere syn. På Gud og evigheden, indtil Herren gør dem til redskaber, hvorigennem lys og visdom meddeles verden,   ret

Men vi forstår ikke at bede, som vi burde, vore bønner skal ikke bestå i at underrette Gud om noget, han ikke ved om. Herren kender enhver sjæls hemmeligheder. Vi behøver ikke bede længe og højt, Gud læser de skjulte tanker. Vi kan bede i løndom, og han, som ser i løndom, vil høre og betale åbenbare.   ret

"De bønner, vi opsender til Gud, og hvori vi fortæller ham om, hvilke elendige stakler vi er, uden at vi dog virkelig føler, at vi er så dårlige, er hykleriets bønner. Det er lige den modsatte slags bønner, Herren agter på. Thi så siger den højt ophøjede, som troner evigt, hvis navn er hellig: i højhed og hellighed bor jeg, hos den knuste, i ånden bøjede, for at kalde de bøjedes ånd og de knustes hjerte til live.”   ret

Bøn har ikke til hensigt at udvirke en forandring hos Gud; den bringer os i harmoni med Gud. Den træder ikke i stedet for udførelsen af vor pligt. Om vi end aldrig så ofte og aldrig så alvorligt beder, så vil Gud dog ingen sinde betragte det som noget, der kan træde i stedet for betaling af vor tiende. Bøn kan ikke betale vor gæld til Gud. .....   ret

Den styrke, vi erholder i bøn til Gud, vil berede os for vore daglige pligter. De fristelser, vi daglig er udsatte for, gør bøn til en nødvendighed. Om vi skal blive bevarede ved Guds kraft ved tro må der stadig i stille bøn opstige et ønske derom fra vort sind. Når vi er omgivet af indflydelser, der er egnede til at lede os bort fra Gud, må vore bønner om hjælp og styrke opsendes ustandselig. Om ikke det gøres, vil vi aldrig få held til at nedbryde stolthed og besejre fristelsen til at følge syndige tilbøjeligheder, som fjerner os fra frelseren. Sandhedens lys, der helliger vort liv, vil åbenbare for dem, som modtager lyset, hans hjertes syndige lyster, som stræber efter at tage magten, og som gør det nødvendigt for ham at spænde hver nerve og bruge alle sine kræfter for at modstå satan og blive sejrherre formedelst Kristi fortjeneste.   ret

Midt i disse sidste tiders farer består vor eneste sikkerhed i en stadig voksende årvågenhed og bøn. De, som finder glæde ved at læse Guds ord og ved at bede, vil ustandseligt føle sig forfrisket ved at drikke af livets kilde. De vil nå til et mål af udmærkede moralske egenskaber og en tankerigdom, som andre ikke kan fatte. Samfund med Gud opfordrer til gode tanker, ædle formål, en klar forståelse af sandheden og høje forsætter for ens handlemåde. De, som således slutter forbund med Gud, anerkendes af ham som hans sønner og døtre. De når bestandig højere og højere op og får en klarere opfattelse af Gud og evigheden, indtil Herren gør dem til kanaler ud til verden for lyset og visdommen.. . . Kraften, der vindes gennem Løn til Gud, vil henlede os til vore daglige pligten.   ret

Idet Daniel og hans venner blev sat under prøve, satte de sig selv helt på retfærdighedens og sandhedens side. De handlede ikke lunefuldt, men forstandsmæssigt. De besluttede sig for at da kødspiser ikke passede sig med deres tidligere kost, så skulle den ikke komme med i deres fremtidige, og idet vin var blevet forbudt for alle som vil gå ind i Guds tjeneste, bestemte de sig for at de ikke ville tage del i den. Skæbnenen for Arons sønner blev vist for dem, og de vidste at brugen af vin ville omtåge deres sanser, så føjelse af appetit ville omtåge deres dømmekraft. Disse særlige tilfælde vær komme med i historien om Israels børn, som en advarsel til alle unge, om at undgå alle vaner, praksis og føjelser som på enhver måde ville vanære Gud.   ret

Daniel og hans venner vidste ikke hvad der ville blive følgen af deres beslutning; de vidste ikke andet at det ville koste deres liv; men de bestemte sig for at holde den smalle sti i streng mådehold, også når de var i det udsvævende Babylons sale.   ret

afsn nr:1btu 145
afsn nr:2Btu 146
afsn nr:3btu 146
afsn nr:4Btu 146
afsn nr:5Btu 146
afsn nr:6GSOD 0509
afsn nr:Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1167
afsn nr:Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1167