Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 25. august 1886

Nogle vil måske gøre nar af dig, fordi du er så nøjeregnende; de vil måske kalde dig selvretfærdig; men pas på at begynde på den rigtige måde og gå så roligt videre. Hvis alt var blevet skrevet om Daniels oplevelser, ville der blive oplyst om forhold, som ville vise dig de fristelser, han måtte møde, både latterliggørelse, misundelse og had; men ..... han var hævet over spotten; og det samme vil også enhver af dem, der sejrer, være.   ret

Tænk på, at du hver dag spinder dig et væv af vaner. Hvis disse vaner er i overensstemmelse med Bibelens forskrifter, kommer du hver dag nærmere Himmelen og vokser i nåde og erkendelse af sandheden, og Gud vil give dig indsigt, ligesom Daniel fik det. Du vil ikke gå på selvtilfredsstillelsens vej Værn dig til streng afholdenhed, og vær nøje med at respektere de love, Gud har givet til at styre din fysiske organisme. Gud har krav på dine evner og kræfter, derfor er det en synd at vise ligegyldighed over for sundhedslovene. Jo bedre du overholder sundhedslovene, des lettere kan du få øje på fristelserne og stå dem imod, og des bedre kan du se de evige værdier.   ret

Vi må ikke lade kundskaben om Kristi nært forestående komme miste sin kraft, så vi bliver ligegyldige og uopmærksomme og slumrer ind. Da vil vi blive ufølsomme og ligegyldige over for virkeligheden. I søvnen befinder vi os i en urealistisk verden og er os ikke bevidst, hvad der sker omkring os. .....   ret

Der er nogle, som er omgivet af sandhedens strålende lys, og alligevel er ufølsomme over for det. De er tryllebundet af fjenden, bjergtaget af hans trolddomsmagt. De bereder sig ikke for den store dag, som snart skal komme over verden. De synes absolut upåvirkelige af sandheden. Er der ikke nogle af de unge, som er vågne? De, som ser, at natten kommer, men også morgenen, bør virke med utrættelig energi for at vække deres sovende kammerater. Hvis de ikke indser faren, de er i, da bed for dem, og vis dem ved dit eget liv og din karakter, at du tror, at Kristus kommer snart. ..... Det hurtigt af tagende tidsrum mellem os og evigheden burde gøre endnu dybere indtryk på os. For hver dag, der går, har vi mindre tid til arbejdet med at fuldende karakterdannelsen.....   ret

Når nu der er så mange, som sover, så mange, som på selve grænsen til den evige verden bortødsler kostbar tid i skødesløs ligegyldighed, så må vi, som tror, være ædru, vågne, alvorlige og flittige. Vi må våge og bede. .....   ret

Daniels historie, hvis alt var nedskrevet, ville åbne kapitler for dig, som ville vise dig de fristelser han skulle møde, af spot, misundelse og had, men han lærte sig at overvinde besværlighederne. Han stolede ikke på sin egen styrke, han lagde hele sin sjæl og alle hans besværligheder på hans himmelske Fader og han troede at Gud hørte ham og han var trøstet og velsignet. Han rejste sig bedre over spot og sådan vil alle som er en sejrer gøre. Daniel er hvervede sig et stille og venligt sind og holdning, fordi han troede at Gud var hans ven og hjælper. Byrden af pligter han skulle udføre var gjort lette, fordi han bragte Guds lys og kærlighed ind i hans arbejde. "Alle herrens veje er barmhjertige og sande” til sådanne som går på dem.   ret

afsn nr:GSOD 0723
afsn nr:Hel 186
afsn nr:KFDH 346... HER 0731
afsn nr:KFDH 346... HER 0731
afsn nr:KFDH 346... HER 0731
afsn nr:Egw Bibelkommentaren bind 4 side 1168