Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 01. september 1873

Kristi liv, nr. 9 – Hans tilbagevenden fra Jerusalem

Og han drog ned sammen med dem, og kom til Nazaret, og var dem underdanige." Jesus vidste, at han var den Almægtiges Søn. Han informerede Maria om at han måtte være i sin Faders forretning, og at hans forpligtigelse over for sin Himmelske Fader var over alt andet   ret

Hans første besøg i templet havde vakt nye tilskyndelser. Alle jordiske forpligtelser var i øjeblikket tabt af syne, men trods sin viden om sin guddommelige opgave og om sin forening med Gud modarbejdede han ikke sin forældres myndighed. På deres forlangende vendte han tilbage med dem som en lydig søn og hjalp dem i deres arbejdsomme tilværelse. I sit hjerte gemte han hemmeligheden om sin kommende opgave og ventede i ydmyghed på, at tiden med hans offentlige gerning skulle begynde, før han forkyndte for verden, at han var Messias. Han var sine forældre lydig gennem de atten år, efter at han havde erkendt, at han var Guds Søn, og han levede en galilæers almindelige og jævne liv, mens han arbejdede ved tømrerhåndværket.   ret

Børn, for at vise jeres pligt over for jeres forældre, gennemgik Jesus barndommens og ungdommens periode. Han lagde sin ophøjede karakter til side, og blev et barn, der gjorde de pligter som et barn skulle gøre. I tredive år var han sine forældre lydig. Yet he was the King of glory, the Majesty of Heaven.   ret

Det er almindeligt, at børn, selv af kristne forældre, før de er over tolv år gamle, synes, at de må have lov til at bestemme selv. Og forældrene er parat til snarere at lade sig lede af deres børn end til at lede dem. I stedet for at forældrene befalede, ligesom Abraham, befalede deres børn dem. Af denne grund vender mange unge sig til egoisme og lediggang. De bliver forfængelige, vigtige og egensindige.   ret

Kristi liv beviser for alle at et liv i flid og lydighed har betydning for opbygningen af en god og moralsk personlighed, faste grundsætninger, en stærk vilje, sund viden og store åndelige resultater. Mange af vor tids unge er begejstrede for ophidsende fornøjelser, som er uheldige for den legemlige kraft, hvis man vil nå højt i sjælelig dannelse. Sjælen holdes ikke indenfor en rolig, sund tankevirksomhed, men er meget af tiden genstand for ophidselse; kort sagt: den beruses af de fornøjelser, som den gør krav på, og som gør den ude af stand til at udvise omhyggelig flid, omtanke og studier.   ret

De unge, som ikke føler nogen respekt for deres forældre eller elsker at gøre nytte, kan ikke virkelig nyde noget. De adlyder ikke de femte bud, og Guds hævede mine er over dem. Ulydighed mod forældre og selvisk kærlighed til fornøjelser gør dem ikke som Jesus, stærke i ånden, og kendt for deres visdom, for deres moralstyrke, og for den gunst de får hos Gud og mennesker, men for det modsatte. Kærligheden til tomme fornøjelser slapper sjælens harmoni og svækker moralen, så mange unge kun ejer ringe selvbeherskelse og faste principper.   ret

Kristi liv forsikrer en evig velsignelse for et liv i glædelig underdanighed mod forældres betvingelse og et liv i fysisk og metal flid. Det fjerde bud binder børnene lige så længe som deres eget liv, og deres forældres liv er sparet.   ret

Kristi liv var ydmygt, fri for påtagethed eller opvisning. Han levede for det meste i den frie luft, drikkede det rene vand fra bjergstrømmende. Han gik op og ned af bjergstierne til hans slidsomme liv og til hans ydmyge hjem, for hvile og opfriskning. Han glædede sig over fuglenes glade sang, som lovsang, i deres forskellige toner, og priste deres Skaber. Fuglene, naturens blomster som dækkede markerne med deres glødende skønhed, majestætiske træer og knejsende bjerge, rug klipper og evindelige bakker, havde alle en særlig glans for ham. Solen, månen og stjernerne, genspejlede aftenens solnedgangs herlighed, var også objekter for hans beskuelse. Han fik kundskab fra sin himmelske faders bibliotek fra den levende og døde natur. Olivenlundene var hans helligdom for bøn. Der kommunikerede han, isoleret fra alle mennesker øjne, med sin Himmelske Fader. Hans moralske kræfter blev styrket ved at meditere og kommunikere med Gud.   ret

”Og Jesus voksede til i visdom vækst og yndest for Gud og mennesker.” Det var enkeltheden i Kristi liv, og hans frihed fra stolthed og forfængelighed, som gav ham gunst for Gud og mennesker. Han forsøgte ikke at tiltrække opmærksomhed ved at skille sig ud. Hans liv var karakterisret med fasthed, alligevel var han altid respektfuld og lydig. Han underlagde sig restriktioner, børn var blevet underlagt. Han fandt behag i at være lydig under sine forældre og under samfundet, uden at give efter for principperne, eller være besmittet af den urene indflydelse der omgav ham i Nazareth.   ret

I Kristi liv finder vi det eneste sikre forbillede for alle børn og unge. Når børn har lyst til at gøre oprør mod forældrenes myndighed, så dømmes de ved deres Frelsers liv, han, som selv engang var et barn og var lydig mod sine forældre. Hvor er børn i dag en påfaldende modsætning hertil! De fleste unge lever kun for deres egne fornøjelser eller for at gøre indtryk på andre. Nogle forsøger at holde blændende taler for at tiltrække sig opmærksomhed. Nogle synes at mene, at man vil vurdere deres betydning efter deres udseende. De er meget nøjeregnende med deres klæder og anvender megen tid og mange penge til pynt for at gøre sig bemærket, mens de ikke får tid til og ikke interesserer sig for lønlig bøn. De forsømmer den indre prydelse, det smykke, som består i en sagtmodig og stille ånd, hvilket apostlen fortæller os, er meget værd i Guds øjne, Det evige øje kan ransage hjertet, og læse enhver mangel i karakteren. Han værtsætter ikke de unge for deres ydre udseene, men fra den godhed de har i hjertet, som kun kan vindes ved årvågenhed og bøn. Han følger dem i deres hjem, og han lægger mærke til deres opførsel over for deres forældre og familiekredsen. Hvis de er respektfulde, venlige, hengivne og virkelig veldannede, giver Gud sit bifald til dem, og deres karaktertræk skrives ned i Himlens bøger som værdifulde.   ret

Børn, i Kristi liv, er I instrueret til at det ikke er svaghed, men ædelt og faktisk mandigt og kvindeligt at være loyale og glædeligt lydige mod jeres forældre. I kan gå en vej som I vil være en forbandelse, i stedet for en velsignelse for jeres forældre i jeres hjem. Ved jeres urimelige opførsel kan i være en stadig bekymring for jeres forældre, som elsker jer, ellers kan I være til en velsignelse. Kristi liv underviser jer, børn, at det er jeres livs studium at gøre jeres forældre lykkelige. Det er jeres privilegium at være en trøst og glæde, snarer end tung og trættende byrde.   ret

Det første bud i tibudsloven, som der er knyttet et løfte til, er det femte bud. Det lyder sådan: ”Ær din fader og moder, så dine dage må være lange i det land som Herren din Gud vil give dig.” Landet der refereres til er den nye jord, som renses fra synd og mærker af forbandelse, som gives til den Allerhøjestes hellige, og de skal have den for evigt og for evigt. Børn og unge som bruger tid og midler for at gøre sig selv genstand for ydre opvisning, og påtagede manerer, arbejder ikke i den rette retning. De behøver at opelske en sand, kristen finkultur, og sjælsforædling, i sande godhedshandlinger, være lydige, venlige, sagtmodige og som deres Genløser.   ret

Når sindets skønhed og sjælens renhed afspejles i ens ansigtsudtryk, vil det have større tiltrækning og øve stærkere indbydelse på andre end alle ydre prydelser. Jeg har set det skønneste ansigt blive vansiret af en misfornøjet, vranten og lidenskabelig ånd der genspejles indefra. Hjertet kunne læses i ansigtet. Den indre besmykkelse, en sagtmodig og stille ånd, der genspejles i ansigtet, var fraværende.   ret

Rigdom og klæder er noget så almindeligt, at de, skønt de vækker misundelse, ikke han skabe virkelig agtelse og beundring. Et ædelt sind, der er prydet med sagtmodighedens og blidhedens ynde, en ren og retskaffen sjæl vil få udtryk i det ydre og vække kærlighed og respekt.   ret

Vi læser at ”Jesus voksede til i visdom, vækst og yndest for Gud og mennesker.” Hans liv i naturlig enkelthed var gunstigt for at udvikle et godt fysisk helbred, og en fast og uplettet karakter. Hvis børn og unge ønsker disse fortrin, skal de blot efterligne Kristi liv, og kopiere fra ham. Vil de overgive alt til deres Forløser? Vil de overvinde deres stolthed, og kærlighed til selvet, og tilbøjelighed til at elske fornøjelser og opvisninger? Vil de sætte deres hjerter under selvbeherskelse, villig til at udstå vanskeligheder og afsavn, ligesom deres Forløser gjorde? De kan oplære forstanden, gøre sig afhængig af Gud for succes, udvikle en fast og skøn karaktertræk. Guds frygt, beskuelse af naturens herlighed i stedet for skabte gerninger, vil aldrig forklejne forstanden, men vil have tendens til at styrke alle evner i sjælen.   ret

Det er børns og unges dyrebare privilegium at overgive deres sind til Guds Ånds kontrol og blive helstøbte kristne. Deres mentale og moralske kræfter vil kunne vokse harmonisk. Deres forstandsevner kan blive stærke, deres samvittighed ren og deres karakter elskelig.   ret

Mange børn og unge har et liv hvor de giver efter for vaner, som de ikke vil fortsætte med, hvis de erkender at de levede i de sidste år af deres liv. Hvor mange glemmer at Guds øje er på dem. De har for vane tale på en måde, som de ikke var klar over hvad de siger, og ikke klar over at det går direkte ind i himlens optegnelsesbøger. Alligevel sker sådan noget. Der ikke noget der kan siges, eller gøres, eller endog tænkes, som ikke kan skjules for Gud.   ret

Kære born, hvis du vil finde fred og lykke i alt, hvad du foretager dig, må du gøre alt til Guds ære. Hvis du vil have fred i dit hjerte, må du oprigtigt søge at efterligne Kristi liv. Da bliver der intet behov for kunstig opstemthed, og du føler ingen trang til at jage efter fornøjelser ved at hengive dig til denne verdens stolthed og letfærdighed. Du vil opnå en ligevægt og en lykke i at gøre det rette, som du aldrig vil opleve, hvis du vælger en vej, der fører bort fra Gud. Jesus påtog sig menneskets natur levede som barn, som ung og som mand for at kunne forstå alle og føle med alle og for at efterlade et eksempel for alle børn og unge. Han kender børns fristelser og svagheder I sin kærlighed har han åbnet livslykkens og glædens kilde for den, som stoler på ham. Ved at søge at ære Kristus og følge hans eksempel kan børn og unge opnå den sande lykke. Også de kan føle ansvar for at samarbejde med Jesus Kristus i den store plan for at frelse mennesker. Hvis de unge føler deres ansvar over for Gud, vil de blive hævet over alt det vulgære, selviske og urene. Da bliver livet meningsfyldt. De indser at de har noget stort og herligt at leve for. Dette vil gøre de unge oprigtige, frimodige og stærke under alle livets byrder, skuffelser og vanskeligheder, ligesom deres guddommelige eksempel. Kære unge, jeg beder jer indstændigt at altid opelske et eftertænksomt ansvar over for Gud. Bevidstheden om, at Gud ser med glæde på din handlemåde, gør dig stærk i hans kraft, og ved at efterligne dette eksempel vil også du, ligesom han, vokse i visdom og yndest hos Gud og mennesker.   ret

afsn nr:1GSOD 0502
afsn nr:2GSOD 0502
afsn nr:3GSOD 0502
afsn nr:4GSOD 0502
afsn nr:5GSOD 0504
afsn nr:6GSOD 0504
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10GSOD 0505
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13KA 85
afsn nr:14GSOD 0505, KA 85
afsn nr:15
afsn nr:16KA 85
afsn nr:17
afsn nr:18KA 86