Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 07. september 1893

Ord til den unge.

Lad os ikke miste den kendsgerning af syne at vi er på prøve her, skal teste, og at alt står på spil, om det mistes eller vindes. Vi afgør dagligt vor egen skæbne enten for evigt liv eller for evig død. Hvis vi vil have evigt liv, må vi samarbejde med Gud, og derved nå Bibelstandarden, tilpasse vor karakter til vor Herre Jesu Kristi karakter. Alle himmelske intelligensvæsener er interesseret i den store strid der er i gang, og engle længes efter at vi skal søge alvorligt efter den evige herligheds krone. Lad enhver sjæl stride nidkært i disse dyre bare prøvetimer, for at forme den karakter som Han ønsker der skal være færdigudviklet, når vor Herre kommer i kraft og stor herlighed.   ret

Lyt til Johannes ord, som kommer ned i sætninger til os: ”Enhver som har dette håb i sig, renser sig selv, ligesom han er er ren." I denne verden har vi pligter at udføre, og i udførelsen af disse pligter danner vi en karakter, der enten vil stå sin prøve i dommen eller blive vejet på vægtskålen og fundet for let. Vi kan udføre selv de mindste pligter ædelt, godt og trofast, som om vi kunne se hele den himmelske hærskare betragte os. Lær en lektie af gartneren. Hvis han ønsker, at en plante skal vokse, passer og plejer han den; han giver den vand, han graver rundt om dens rødder, planter den på et solrigt sted; dag efter dag passer han den. Det er ikke ved voldsomme kraftanstrengelser, men ved stadig gentaget behandling, at han plejer planten, til dens form er fuldkommen og den står i fuldt flor. Jesu Kristi nåde arbejder med hjerte og sind på samme måde som en lærer. Hans ånds stadige indflydelse på sjælen oplyser, danner og former karakteren efter det guddommelige forbillede. Ungdommen bør huske på, at gentagne handlinger danner vaner, og vaner danner karakterer. "Våg derfor, og bed altid, så I kan regnes værdig til at undgå alle disse ting, som skal til at ske, og til at stå for Menneskesønnen." Er I mine unge venner, i stand til at se frem med glæde håb og forventning til den dag Herren, den retfærdige Dommer, viser sig? og vil han bekende dit navn for Faderen og for hans hellige engle?   ret

Den allerbedste beredelse vi kan have for Hans andet komme, er at hvile hos ham i fast tro, med tillid og urokkelig tillid, i den store frelse der er købt os ved hans første komme. Vi må tro at Kristus tidligere blev ofret for at bære manges synder. Er han din personlige Frelser? E du frelst fra at gøre fejltagelser og fejl, fordi Jesus er inde i dit hjerte? Er Kristi kærlighed en levende aktiv faktor i din sjæl, der retleder, reformerer og forædler dig og renser dig for dine forkerte vaner? Det er nødvendigt at søge al den nåde, Kristus gennem sin lidelse og død har bragt inden for din rækkevidde. Dette må i småt såvel som stort her i livet give udtryk for den nåde, som er blevet stillet til din rådighed i så rigt mål.   ret

Der findes unge mænd og kvinder, der i høj grad er modstandere af orden og disciplin. De tager ikke hensyn til regler om at stå op og gå i seng til fastsatte tider, men brænder lys til midnat og bliver så liggende i sengen om morgenen for en eller to timer efter dagslyset. Om natten er de afhængig af kunstigt lys; for de anser pengeomkostningerne på kunstigt lys som en ubetydelig sag, og bryder alle dyrebare ordensvaner. De daser deres tid bort om morgenstunden, og gør det nødvendigt at stå op om natten, og bruger brændstof og lys som der er ekstra omkostninger ved, skønt de kunne have brugt de første morgentimer ordentligt, var der ikke brug for de sene timer. Det er rigtigt at de vil undskylde deres sene timer, som de ikke kan få igennem deres arbejde. De vil sige: ”Der er ting som jeg må gøre for jeg kan trække mig tilbage om natten.” Ville det ikke være rigtigt at bryde med den vane at gøre dagens kostbare timet til nat og nattetimerne til dag ved hjælp af kunstigt lys?   ret

Hvor fremherskende er ikke den vane at lave dag om natten, og nat til dag. Mange unge sover rask væk om morgnen, selvom de burde være op sammen med de tidligt syngende fugle, og være i gang når hele naturen er vågen. Lad unge praktisere regelmæssighed i tidspunktet for at gå i seng, og for at stå op og de vil blive sundere, i sind, i ånd, i natur. Lad dem have på hjerte at de vil underkaste sig disciplin, og praktisere ordentlige regler. Gud er en ordens Gud, og det er den unges pligt at overholde strenge regler; for en sådan livspraksis vil virke til fordel for dem.   ret

Det er altid godt at tænke på, hvad der skal udrettes i løbet af dagen. Lav en huskeseddel over de forskellige pligter, der skal gøres, og fastsæt en tid for udførelsen af hver enkelt. Alt bør udføres grundigt, ordentligt og hurtigt. Hvis det falder i din lod at skulle ordne værelserne, sørg da for, at der bliver luftet godt ud, og at sengetøjet bliver solet. Giv dig selv et vist antal minutter til at udføre arbejdet i, og stands ikke for at læse aviser eller bøger, der fanger øjet, men sig til dig selv: ""Nej, jeg har kun disse minutter til at udføre mit arbejde i, og jeg må gøre det på den fastsatte tid," Hvis lokalet er dekoreret med små smykker, og du vil have et øje rettet på Guds herlighed, så gem disse små afguder bort; men kan dette ikke lade sig gøre, og disse smykker er genstand for din beundring, så handle hurtigt med dem. Tag dem ikke op, den ene efter den anden, og idet du renser dem, drømmer over hver enkelt af dem, og tøver og beundres, så hold dem i dine hænder som om du ikke ville erstatte dem. De, som af naturen er langsomme i deres bevægelser, må prøve at blive virksomme, hurtige og energiske og huske på apostelens ord: ""Vær ikke lunkne i jeres iver; vær brændende i ånden; tjen Herren."   ret

Hvis det falder i din lod at skulle lave maden, gør da omhyggelige beregninger, og giv dig selv den nødvendige tid til at lave den i, og anret den pænt på bordet til den bestemte tid. Det er mere prisværdigt at have maden færdig fem minutter før den tid, du har fastsat, end fem minutter senere. Men hvis du beherskes af langsomme, sendrægtige bevægelser og dine vaner er af en doven karakter, så vil du gøre et lille job til et langtrukkent arbejde. De, som er langsomme, har pligt til at forbedre sig og blive hurtigere. Hvis de vil, kan de overvinde deres omstændelige, nølende vaner. Under opvasken må de arbejde forsigtigt og dog hurtigt. Opøv viljen til dette, og hænderne vil bevæge sig raskt.   ret

Når jeg har ledt efter en pige til at holde mit hus, og en person er blevet omtalt, har dem hun har været ansat hos: ”O, hun vil ikke passe til dig, fordi hun er meget langsom. Hun vil prøve din tålmodighed, og du skal betale flere penge, for at få gjort dit arbejde på en langsom måde, end du vil må betale, for at få gjort det som det burde.” En anden vil sige: ”O, hun har intet system. Du vil have brug for nogen der kan tænke for hende; for hun har ikke lært at tage ansvar. Der er altid nogle som skal diktere hende hvad hun skal gøre. Hun har ingenting i hovedet, ingen evner til at forstå hvad det vil sige at være en god husholder.” En af de piger jeg har haft ansat, har jeg fortalt hende at hun må sætte sig ned midt i et ufærdigt arbejde, selvom opvasken ikke var færdig, eller sengene redt, og glemme hendes pligter medens hun læser en bog eller en avis. På den måde bruger hun tiden på det der ellers skulle være til det hun er betalt for. Huset vil efterlades i forvirring i timer efter at det kunne være i fuldkommen orden, på grund af denne uordentlige vane. Jeg tænkte på at ansætte andre. Jeg lærte at hun var meget respektløs over for dem, som ansatte hende, medmindre hun sattes in lid til dem. Dem som hun satte lid til, ville hun tjene til det yderste, og de venner som hun fik, som smigrede hende og billigede hendes arbejde, fik hendes hengivenhed og gunst. Jeg tænkte: ”Hvis hun er en kristen, vil hun visselig høre til råd og vejledning.” Et sørgmodigt udtryk kom i den persons ansigt, som jeg talte med, idet hun sagde: ”Jeg er bange for at du vil blive skuffet. Hvis du forsøger at vise hende, hvor hun begår fejl, vil hun insistere på at hun gør det bedste hun kan, og i stedet for at rette hendes fejl, vil hun ignorere den som er skadet. Hun har ingen respekt for myndighed, og vil fastholde oprøret i hendes sind, som ikke udtrykkes i ord, vil åbenbares tydeligt i hendes ansigt. Hun vil ikke holde hendes meninger for sig selv, men vil fortælle det frit til andre, hvad hun tænker om dem som forsøger at rette hendes fejl.   ret

En anden skavank, som har givet mig megen uro og bekymring, er den vane, nogle piger har med at lade munden løbe og spilde den kostbare tid med at tale om ligegyldige ting. Mens de er optaget af deres snak, bliver de bagefter med arbejdet. Dette er blevet regnet for småting, der ikke betyder noget. Mange lader sig bedrage af småting. Der er en nær forbindelse mellem de små ting og den store helhed, som er meget vigtig. Gud ignorerer ikke de uendeligt små ting, som har med menneskeslægtens vel at gøre. Han ejer hele mennesket. Sjæl, legeme og ånd er hans. Gud gav sin enbårne Søn for legeme, såvel som for sjæl, og hele livet tilhører Gud, at helliges til hans tjeneste, som vi ærer ham ved at bruge af alle evner han har givet os.   ret

Lad ingen sige: ”Jeg kan ikke overvinde mine karaktermangler;” for hvis det er beslutning, så kan du ikke få evigt liv. Al umulighed er i din vilje. Hvis du ikke vil, indbefatter dette kan ikke. Den virkelige vanskelighed er det uhelligede hjertes fordærvelse, og en uvillighed til at underlægge sig Guds vilje. Når der er født et fortsæt i dit hjerte for at overvinde, så vil du få en tilbøjelighed til at overvinde, og vil opelske ønskværdige karaktertræk, og vil involvere dig ihærdigt og vedholdende i konflikten. Du vil udvise en uophørlig vagtsomhed over dine karaktermangler; og vil opelske rette levevaner over små ting. Det vanskelige ved at overvinde vil blive mindre, i samme forhold som hjertet helliges ved Kristi nåde. Alvorlige og udholdende bestræbelser vil give dig gode muligheder for at sejre; thi den, der stræber efter at sejre ved Kristi nåde, vil få guddommelig hjælp og vil forstå, hvordan store sandheder kan tages i brug i de små ting, og ens tro kan vise sig så vel i det små som i livets store anliggender.   ret

Guds bud er uendelig omfattende, og det behager ikke Herren, at hans børn ikke lever ordentligt, at deres liv vansires af fejl og deres religiøse erfaring og vækst i nåden forkrøbles, fordi de vedbliver med at holde fast ved nedarvede og tilegnede svagheder i form af forkerte vaner, der vil blive efterlignet af andre og således lever videre. Hvis Kristi nåde ikke kan afhjælpe disse mangler, hvad er det da, der forvandler karakteren? Jeg takker altid min Gud for din skyld, for den nåde Gud har givet dig ved Jesus Kristus, . . . . som også skal bestyrke dig til enden, så du kan være pletfri på vor Herre Jesu Kristi dag.” ”Kristus elskede også menigheden, og gav sig selv for den, så han kan hellige og rense den, ved ordets vaskevand, så han kan vise sig selv en herlig menighed, uden plet, og rynke, eller noget sådant, men at den skal være hellig og uden lyde. "
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2AJMKH 0531
afsn nr:3 AJMKH 0531
afsn nr:4GSOD 0417
afsn nr:5
afsn nr:6BIH 120, GSOD 0417
afsn nr:7BIH 121
afsn nr:8
afsn nr:9Bih 124
afsn nr:10GSOD 0417
afsn nr:11AJMKH 0531