Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 10. september 1907

Lektier i sparsommelighed og selvfornægtelse

Der kunne siges meget til de unge vedrørende deres privilegium med hensyn til at hjælpe Guds sag ved at lære at være økonomiske og vise selvfornægtelse. Der er mange, som mener at de bør tage del i denne og hin fornøjelse, og på den måde bliver de vant til at bruge hele deres indkomst selv. Gud ønsker, at vi skal handle bedre i så henseende. Vi synder imod os selv, når vi er tilfredse med at have nok at spise og drikke og klæde os med. Gud har noget højere for os end dette. Når vi er villige til at aflægge vore egenkærlige ønsker og overgive hjertets og sindets kræfter til Guds sags tjeneste, vil himmelske redskaber samarbejde med os og gøre os til en velsignelse for menneskeslægten.   ret

Selv om de unge er fattige, så kan de, hvis de er flittige og økonomiske, spare lidt til Guds sag. Da jeg kun var tolv år gammel forstod jeg hvad det vilde sige at være økonomisk. Sammen med min søster lærte jeg håndgerning og selv om vi kun tjente 25 cent om dagen, var vi dog i stand til at spare lidt af denne sum for at give det til missionen. Lidt efter lidt sparede vi 30 dollars sammen. Da budskabet om herrens snare komme blev bekendt for os, og der lød opråb om mænd og midler, følte vi, at det var vort privilegium at give disse 30 dollars til far, idet vi bad ham om at bruge dem til traktater og brochurer, hvorved budskabet kunde blive sendt til dem, som var i mørket.   ret

Det er deres pligt som har med Guds værk at gøre at lære at økonomisere med tiden og pengene. De som hengiver sig til dovenskab, åbenbarer at de kun lidt forstår betydningen af de herlige sandheder, der er blevet betroet os. De trænger til at blive oplært i den vane at være flittige og at lære at arbejde med Guds ære for øje.   ret

Fornægt selvet og udnyt talenterne
De, som ikke rigtigt forstår at bruge tiden og pengene, burde lade sig råde af mennesker som har haft erfaring. Med de penge, vi havde tjent ved vor håndgerning skaffede min søster og jeg os vore klæder. Vi gav vore penge til mor og sagde: køb sådan, at der vil blive noget tilbage til missionsarbejdet, når du har betalt for vore klæder. Dette gjorde hun og opmuntrede således missionsånden hos os.   ret

Når vor gavmildhed er en frugt af selvfornægtelse, bringer den en vidunderlig hjælp til giveren. Den bibringer os en opdragelse der gør os i stand til mere helt og fuldt at fatte hans værk, som gik omkring og gjorde vel, som hjalp de lidende og forsynede dem, som var i trang med det nødvendige. Frelseren levede jo ikke for at behage sig selv. Der åbenbaredes ikke et spor af egenkærlighed i hans liv. Skønt han var i en verden, han selv havde skabt, gjorde han ikke fordring på nogen del af den som sit hjem. Ræve har huler og himmelens fugle reder, sagde han, men menneskesønnen har ikke det, hvortil han kan hælde sit hoved.   ret

Dersom vi gør den bedste brug af vore talenter, vil Guds ånd lede os til stedse større dygtighed. Herren sagde til den mand, som trofast havde brugt sit talent: vel, du gode og tro tjener, du var tro over lidet, jeg vil sætte dig over meget; gå ind til din herres glæde! Det blev også forventet, at den mand, der kun havde et talent, skulle gøre sit bedste. Hvis han havde handlet med sin herres gods, vilde herren have forøget talentet.   ret

Gud har givet enhver sin gerning, alt efter som hans evner er. Gud kender vore evners mål, og han ved hvor meget han kan lægge på os. Om den, som findes at være trofast lyder befalingen; betro ham et større ansvar. Om han viser sig at være tro også i disse nye forpligtelser lyder befalingen igen: giv ham endnu mere. På denne måde vokser han ved Kristi nåde op til mands modenhed i Kristus Jesus.   ret

Har du kun et talent, giv det til vekselererne, og ved klog anbringelse vil du forøge det til to. Gør efter evne alt hvad din hånd finder styrke til. Brug dit talent så klogt at det opfylder den mission som det er bestemt til at fylde. Det vil betyde alt for dig til sidst at høre det ord udtalt: vel gjort! Men kun til dem, som har gjort vel, vil det ord blive sagt.   ret

Ingen tid at spilde Unge mænd og kvinder, i har ingen tid at tabe. Stræb alvorligt efter at sætte solidt tømmer ind i jeres karakterbygning. Vi beder jer for Kristi skyld, vær trofaste. Forsøg på at bruge tiden ret. Hellige jer selv hver dag til Guds tjeneste, og i vil finde, at i behøver ikke mange fridage, som i vil anvende i lediggang; heller ikke mange penge, som i ønsker at bruge til egenkærlig nydelse. Himlen er interesseret i dem, som søger at forbedre sig og blive dannet i lighed med Jesus Kristus. Når det menneskelige redskab overgiver sig til Kristus, vil den Helligånd udføre et stort værk for ham.   ret

Enhver sand, selvopofrende arbejder for Gud er villig til at yde og lade sig bruge til andres vel. Kristus siger: den, som elsker sit liv, skal miste det, men den, som hader sit liv i denne verden, skal bevare det til evig tid. Ved alvorlige og betænksomme bestræbelser med hensyn til at hjælpe, hvor hjælp er nødvendig, vil den sande kristne vise sin kærlighed til Gud og til sine medmennesker. Måske han mister sit liv i denne tjeneste, men når Kristus kommer for at samle sine juveler, vil han finde livet igen.
  ret

afsn nr:1Btu 178
afsn nr:2Btu 178
afsn nr:3Btu 179
afsn nr:4Btu 179
afsn nr:5Btu 179
afsn nr:6Btu 179
afsn nr:7Btu 180
afsn nr:8Btu 180
afsn nr:9Btu 180
afsn nr:10Btu 180