Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 26. september 1901

"Et nyt hjerte vil jeg også give jer"

Jeg vil stænke rent vand over eder, og i skal blive rene; fra alle jeres urenheder og fra alle jeres afguder vil jeg rense eder. Og jeg vil give jer et nyt hjerte og give en ny ånd inden i eder, og jeg vil borttage stenhjertet af jeres kød og give jer et kødhjerte.   ret

Mange som taler til andre om nødvendigheden af at få et nyt hjerte, ved ikke selv, hvad disse ord betyder. Det er især ungdommen, der snubler over dette udtryk: et nyt hjerte. De ved ikke, hvad det betyder, de venter, at en særlig forandring skal finde sted med deres følelser. Dette kalder de omvendelse. Tusinder er til deres egen undergang snublet over denne misforståelse, idet de ikke har forstået udtrykket: i skal fødes på ny.   ret

Satan får folk til at tro, at fordi de har haft følelser, som har henrykket dem, er de omvendte. Deres erfaring forandres dog ikke. Deres handlinger er de samme som før. Der viser sig ikke nogen gode frugter i deres liv. De beder ofte og længe og henviser stadig til de følelser, de havde da og da; men de lever ikke det nye liv. De er bedragne. Deres erfaring er kun baseret på følelser. De bygger på sand og når en modgangens vind blæser, ries deres hus bort.   ret

Mange stakkels sjæle famler sig for i mørke og venter på de følelser, som andre siger, at de har haft i deres erfaring. De glemmer den kendsgerning, at den, som tror på Kristus må arbejde på sin egen sjæls frelse med frygt og bæven. Den overbeviste synder har noget at gøre. Han må omvende sig og vise sand tro.   ret

Når Jesus taler om det nye hjerte, mener han sindet, livet, ja, hele personen. Opnåelsen af et nyt hjerte foregår ved, at man fjerner sine interesser fra verden og vender dem til Kristus. At have et nyt hjerte er at eje et nyt sind, nye planer og nye motiver. Hvad er tegnet på et nyt hjerte? Et forandret liv. Det betyder, at vi hver dag og hver time lader egenkærlighed og stolthed dø.   ret

Nogle begår en stor fejl ved at antage, at en høj bekendelse kan erstatte virkelig tjeneste; men en religion, der ikke er praktisk, er ikke ægte. Sand omvendelse gør os yderst ærlige i vor omgængelse med vore medmennesker. Den gør os trofaste i vort daglige arbejde. Enhver ærlig Kristi efterfølger vil vise, at bibelens religion gør ham skikket til at bruge sine talenter i mesterens tjeneste.   ret

Vær ikke lunkne i jeres iver. Disse ord vil blive opfyldte i enhver sand kistens liv. Selv om din gerning måtte synes at være et trællearbejde, kan du forbedre det ved den måde, hvorpå du udfører det. Gør det som for Herren. Gør det med glæde og med kristelig værdighed. Det er de ædle principper, som viser sig i arbejdets udførelse, der gør det fuldt antageligt i Herrens øjne. Sand tjeneste forbinder den ringeste af Guds tjenere på jorden med den højeste af hans tjenere i de himmelske sale.   ret

Det betyder meget at være en pålidelig kristen. Det betyder at vandre med omtanke for Gud, og presse imod prismærket for vort høje kald i Kristus. Det betyder at bære megen frugt til hans ære, som gav sin søn til at dø for os. Som Guds sønner og døtre bør kristne stræbe efter at nå det høje ideal, som er fremholdt for dem i evangeliet. De skulle ikke føle sig tilfredse med noget mindre end fuldkommenhed; for Kristus siger: vær da i fuldkomne ligesom jeres himmelske fader er fuldkommen.   ret

"Lad os gøre Guds hellige ord til vort studium og lade dets hellige principper få indpas i vore liv. Lad os vandre i ydmyghed for Guds ansigt, idet vi daglig retter på vore fejl. Lad os ikke ved egenkærlig stolthed fjerne sjælen fra Gud. Lad ingen huse nogen følelse af overlegenhed, sådan at han regner sig selv for at være bedre end andre. Derfor den, som tykkes at stå, se til, at han ikke falder!” i vil få fred og hvile, idet i underordner jeres vilje under Kristi vilje. Så vil Kristi kærlighed regere i hjertet og tage de hemmelige kilder til handling til fange i frelseren. Det heftige, let påvirkelige sind vil blive beroliget og dæmpet af Kristi nådes olie. Forvisningen om, at synderne er blevet tilgivet, vil give os den fred, som overgår al forstand. Der vil vise sig et ærligt forsøg på at overvinde alt det, der er i modstrid med kristelig fuldkommenhed. Uoverensstemmelse vil forsvinde. Den, som tidligere fandt fejl ved dem, han omgikkes med, vil se, at langt de største fejl findes i hans egen karakter.”   ret

Der er nogle mennesker, som hører sandheden og bliver overbevist om, at de ikke har levet i harmoni med Kristus. De føler sig fordømte og omvender sig fra deres overtrædelser. Idet de stoler på Kristi fortjeneste og i sandhed tror på ham, får de tilgivelse for deres synder. Idet de holder op med at gøre det onde og lærer at gøre det gode, vokser de i Guds nåde og kundskab. De forstår, at der må et offer til for at skille sig fra verden, og efter at have beregnet omkostningerne, betragter de alt for tab, for at de kan vinde Kristus. De har sluttet sig til Kristi hærskare. Der venter dem kampe; men de optager modigt og fortrøstningsfuldt striden og kæmper imod deres naturlige tilbøjeligheder og egenkærlige ønsker, idet de underordner deres vilje under Kristi vilje. De beder daglig Herren om nåde til at adlyde ham, og de bliver styrket og hjulpet. Dette er sand omvendelse. Den, der har fået et nyt hjerte, stoler i ydmyg, taknemlig afhængighedsfølelse på Kristi hjælp. Han åbenbarer retfærdighedens frugt i sit liv. Han elskede engang sig selv, og verdslige fornøjelser var hans fryd. Nu er hans afgud blevet styrtet fra tronen, og Gud hersker uindskrænket. De synder, han engang elskede, hader han nu. Han vandrer resolut og bestemt på hellighedens vej.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1Btu 33
afsn nr:2Btu 34
afsn nr:3Btu 34
afsn nr:4Btu 34
afsn nr:5Btu 34
afsn nr:6Btu 34
afsn nr:7Btu 34
afsn nr:8Btu 35
afsn nr:9btu 35
afsn nr:10Btu 35