Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 09. oktober 1902

Hvad skal vi læse?

Uddannelse er kun en beredelse af de fysiske, intellektuelle og åndelige kræfter for den bedst mulige udførelse af alle livets pligter. Evnen til at holde ud såvel som hjernens styrke og aktivitet slappes eller forøges i samme forhold som de benyttes. Sindet bør trænes så at alle dets kræfter bliver symmetrisk udviklet.   ret

Mange unge er ivrige efter bøger. De vil læse alt, hvad de kan få fat på. Lad dem give agt på, hvad de læser så vel som, hvad de hører. Jeg er blevet undervist om, at de er i den største fare for at blive fordærvede ved upassende læsning. Satan har tusinde måder at ødelægge de unges sind på. De er ikke trygge et øjeblik, når de ikke er på vagt. De må også sætte vagt for sind og tanker, om de ikke skal blive narret af fjendens fristelser.   ret

Satan ved, at sindet i høj grad påvirkes af det, hvormed det næres. Han søger derfor at lede både de unge og folk i en mere moden alder til at læse romaner, noveller og anden litteratur. De, der læser sådan litteratur bliver uskikket til de pligter, der ligger for dem. De lever et uvirkeligt liv og har ikke nogen lyst til at ransage skriften for at blive næret af den himmelske manna. Sindet, som skulle styrkes, bliver svækket og taber sin evne til at studere de store sandheder, som vedrører missionen og kristi gerning sandheder, der vilde befæste sindet, vække indbildningskraften og fremkalde et stærkt alvorligt ønske om at sejre, ligesom kristus sejrede.   ret

Om en stor del af de bøger, der udgives, kunde blive flammernes rov, vilde det standse en plage, som udøver et forfærdeligt værk på sind og hjerte. Kærlighedshistorier, frivole og ophidsende beretninger og selv den slags bøger, som kaldes religiøse noveller bøger, hvori forfatteren indfletter en moralsk lærdom i sin historie er til forbandelse for læserne. Religiøse udtryk kan man finde brugt her og der hele bogen igennem, men i de fleste tilfælde er satan iklædt en engels kappe bare for desto bedre at kunne narre og bedrage. Ingen er så stadfæstet i de rette principper og ingen så hævet over fristelser, at de trygt kan læse den slags historier.   ret

De, som læser romanlitteratur, giver sig hen til et onde, som ødelægger al åndelighed og fordunkler den hellige skrifts skønhed. Det skaber en usund ophidselse, indbildningskraften bliver sygelig sindet bliver uskikket til nyttig virksomhed, bønnen forsømmes, og evnen til åndeligt arbejde nedsættes.   ret

Gud har betroet mange af vore unge gode evner, men alt for ofte er disse blevet svækket og deres sind blevet besværet, så at de i årevis ikke er vokset i nåde eller i kundskab om vor tro, alt på grund af deres uforstandige valg af læsestof. De, der venter, at herren snart skal komme igen, og ser hen til den vidunderlige forvandling, da dette dødelige skal iføres udødelighed, burde i denne prøvetid stå på et højere plan.   ret

Mine kære unge venner! Giv agt på de erfaringer, i selv har gjort vedrørende ophidsende historier. Kan i efter sådan læsning åbne bibelen og med interesse studere livets ord? Finder i ikke, at guds bog er uinteressant? Kærlighedshistoriens charme hviler over sindet og ødelægger dets sunde sans, ja gør det umuligt for jer at fæste opmærksomheden ved de vigtige, alvorlige sandheder, som gælder jeres evige vel.   ret

Sig resolut farvel til alt det usle læsestof. Det vil ikke styrke jeres åndelighed, men det vil give sindet en påvirkning, der fordærver indbildningskraften og får jer til at synes mindre godt om jesus og ikke tænke så meget på hans dyrebare lærdomme. Hold borte fra sindet alt, som vil lede det i en dårlig retning. Bebyrd det ikke med dårlige historier, som ikke forøger de mentale evner med ny styrke. Tankerne vil blive af samme beskaffenhed som den føde, hvormed man nærer sindet.   ret

Et menneskes religiøse erfaring vil svare til karakteren af de bøger, det vælger at læse i sine fristunder. Hvis ungdommen skal have et sundt sind og sunde religiøse principper må den leve i samfund med gud gennem hans ord. Idet bibelen udpeger frelsens vej gennem kristus, er den vor fører til et højere og bedre liv. Den indeholder de mest interessante og lærerige beretninger og biografier, som nogen sinde er skrevet. De som ikke ved læsning af romaner har fået en forvent indbildningskraft, vil erfare at bibelen er den mest interessante af alle bøger.   ret

Bibelen er bøgernes bog. Dersom i elsker guds ord og, når i har anledning, ransager det for at komme i besiddelse af dets rige skatte og blive dygtiggjorte til al god gerning så kan i være forvissede om, at jesus vil drage jer til sig. Men det er ikke nok at læse skriften på en overfladisk måde uden at forsøge at fatte Kristi lærdomme for at komme i harmoni med hans fordringer. Der er skatte i guds ord som man kun kan opdage ved at grave dybt ned i sandhedens mine.   ret

Det kødelige sind modstår sandheden, men en sjæl, som omvender sig, gennemgår en vidunderlig forandring. Den bog, der før var utiltalende, fordi den åbenbarede sandheder, der var hårde for syndere at høre på, bliver nu sjælens føde, livets trøst og fryd. Retfærdighedens sol oplyser de hellige blade og den helligånd taler gennem dem til sjælen.....   ret

Må de, der har opelsket lyst til let læsning nu vende opmærksomheden mod profetiens stadfæstede ord. Tag eders bibler og begynd at studere med ny interesse det gamle og det nye testamentes hellige beretninger. Jo oftere og jo omhyggeligere i studerer bibelen, jo skønnere vil den blive for eder, og jo mindre lyst vil i få til let læsning. Knyt den dyrebare bog til jeres hjerter. Den vil vise sig at være en ven og en fører for jer.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1BTU 160
afsn nr:2BTU 160
afsn nr:3BTU 161
afsn nr:4BTU 161
afsn nr:5BTU 161
afsn nr:6BTU 161
afsn nr:7BTU 161
afsn nr:8BTU 162
afsn nr:9BTU 162
afsn nr:10BTU 162
afsn nr:11BTU 162
afsn nr:12BTU 162