Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 25. oktober 1894

Den, som er blevet gammel i tjenesten for Gud, opdager måske, at hans hjerne ikke er i stand til at opfatte, hvad der sker omkring ham; og hvad der nyligt er sket, forsvinder snart fra hans erindring, men hans hukommelse er helt vågen over for begivenheder og oplevelser i hans barndom. Gid dog de unge kunne forstå, hvor vigtigt det er at bevare sindet rent og purt og vogte det for urene tanker, og bevare sjælen fra nedværdigende vaner; thi renhed eller urenhed i ungdommen afspejler sig i alderdommens dage.   ret

Disse bifaldende og belærende ord er henvendt til enhver ung mand, som har iført sig retfærdighedens fulde rustning. Fordi de er unge og stærke, kan de udrette noget meget stort for Gud, hvis de vil gøre Gud til deres eneste tilflugt. De ældre, der tiltales som ""fædre,"" har en afgørende opgave at udføre ved at holde fanen højt, men de mærker trykket af livets byrder, og det er rimeligt, at de yngre burde opmuntres til at dygtiggøre sig til pligterne ved at opnå en erfaring i kundskaben om Jesus Kristus, så de stærke unge mænd, når fædrene må give slip på fanen, kan gribe den og løfte den højt. ....."   ret

Der findes i vore tider mange unge mænd, som gerne vil ransage skrifterne for at finde skjulte skatte, og som, når de har fundet sandhedens klenodier, vil åbenbare ordets rigdomme for andre mennesker.. . . ""I er stærke,"" indbefatter mere end legemlige kræfter. Det betyder, at forstanden er blevet opdraget til at tænke og er blevet bevaret klar og stærk gennem opøvelse af en streng mådeholden levevis. Det vil sige, at de unge mænd er gået ind i arbejdet med alvor og har overvundet fjenden ved at forene troen på Jesus Kristus med det daglige liv og ved at bringe Jesus Kristus ind i dagliglivets pligter og glæder. Dette vil sige, at de har fået del i den guddommelige natur."   ret

De unge, der har overgivet sig til tjeneste for Gud, er i stand til mandigt at kæmpe i Herrens krige. De unge bør vælge Kristus til deres forbillede, og så vil de handle retfærdigt, elske barmhjertighed og vandre i ydmyghed med deres Gud. Så vil de være stærke!   ret

Ved Daniels og hans venners eksempel i Babylon kan vi se, at det er umuligt at nå til det ideal, som Herren vil, at hans børn skal nå, og samtidig dyrke en nem og behagelig slags religion, som udelader de rette principper og indretter sig efter omstændighederne. De unge, der vil tjene Himmelens Gud, kan ikke give sig af med verdslige fornøjelser, spise svækkende lækkerier eller drikke stærke drikke, fordi det tilbydes dem af denne verdens ansete og rige mennesker, som de er bange for at krænke ved at afslå deres venlighed. De kan mene, at der er vist dem en særlig ære, og at høfligheden kræver, at ile tager imod den gunst, der bliver vist dem; men troskaben mod Gud må gå forud for alt, og frygten for at krænke Himmelens Herre må være det afgørende for en kristen. Kongen af Babylon mente, at han viste Daniel og hans venner en stor gunst; men de havde mere ærbødighed for Guds bud end for kongens gunst.. . . Gud ærede Daniel, og han vil ære enhver ung, som følger den vej, som Daniel fulgte for at ære Gud.   ret

De unge burde indtage et standpunkt, hvor deres hjerter helt kan tilhøre Herren, og hvor de kan ære Gud med deres kræfter. Så vil Gud ære dem ved at give dem kundskab og visdom. Sådan gjorde Daniel ved det babyloniske hof, idet han holdt fast ved det rette midt i hedningernes fordærvelse. ""Daniel satte sig for, at han ikke ville gøre sig uren med kongens mad eller den vin, kongen drak."""   ret

""Og alle vi, som med tildækket ansigt skuer Herrens herlighed i et spejl, forvandles til det samme billede, fra herlighed til herlighed, eftersom det kommer fra Andens Herre."" Vi skal altid have Herren for øje. De, som gør dette, vandrer med Gud ligesom Enok, og uden at de selv mærker det, bliver de et med Faderen og med Sønnen. Dag for dag sker der en forvandling af hjerte og sjæl, og de medfødte tilbøjeligheder og den naturlige handlemåde bliver formet efter Guds handlemåde og And. De vokser i åndelig indsigt og vokser op til fuld modenhed. som mænd og kvinder i Kristus Jesus. De viser verden et billede af Kristi personlighed, og når de bliver i ham og han i dem, udretter de den tjeneste, hvortil de blev kaldet ved at være Guds børn, de bliver verdens lys og en by, der ligger på et bjerg og ikke kan skjules. ""Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men på en lysestage, så skinner det for alle dem som er i huset."" De, som har modtaget lyset fra oven, skinner med de klare stråler fra retfærdighedens sol."   ret

Det er i ungdommen at hengivenheden er mest brændende, hukommelsen er bedst, og hjertet mest modtagelig for guddommelige aftryk; og det er i ungdommen at de mentale og fysiske kræfter bør sættes i arbejde for at der gøres store indtryk med henblik på denne verden og den kommende.   ret

Det er i ungdommen, at følelserne er mest brændende, hukommelsen bedst og sindet mest modtageligt for guddommelig påvirkning; og det er i ungdomstiden,a t de sjælelige og legemlige kræfter burde sættes i gang, for at der kan ske store fremskridt med hensyn til den verden, som er nu, og den, som skal komme.   ret

Man kan næppe gøre sig noget begreb om det fond af værdifuld viden, som kan erhverves af unge mænd og kvinder men for at opnå et højtliggende mål må de lukke i for de nedværdigende tanker, som Satan gerne vil påtvinge sindet, og nægte at give efter for hans fristelser. De unge kan erhverve sig noget, som ikke kan købes for guld, ved at opelske rene og stærke hensigter om at forsøge at blive alt det, Gud har tænkt sig, at de skal blive. Tankerne burde opøves til at dvæle ved de rette emner. De burde ransage Skriften og dagligt efterleve de guddommelige forskrifter, som Gud har givet dem til rettesnor. Den, som er blevet gammel tjenesten for Gud, opdager måske, at hans hjerne ikke er i stand til at opfatte, hvad der sker omkring ham; og hvad der nyligt er sket, forsvinder snart fra hans erindring, men hans hukommelse er helt vågen over for begivenheder og oplevelser i hans barndom. Gid dom de unge kunne forstå, hvor vigtigt det er at bevare sindet rent og purt og vogte det for urene tanker, og bevare sjælen fra nedværdigende vaner; thi renhed eller urenhed i hungdommen afspejler sig i alderdommens dage.   ret

Hvis man tilegner sig Bibelens sandheder, vil de højne sindet fra jordiskhed og nedværdigelse, Hvis Guds ord blev værdsat, som det burde, ville både unge og gamle være i besiddelse af en indre retskaffenhed og en viljestyrke,d er ville gøre det muligt for dem at modstå fristelser.   ret

afsn nr:Sind karakter personlighed 748
afsn nr:GSOD 0716
afsn nr:GSOD 0716
afsn nr:GSOD 0716
afsn nr:gsod 0616
afsn nr:GSOD 0616
afsn nr:GSOD 1016
afsn nr:Sind karakter personlighed 294
afsn nr:Guds sønner og døtre 12 mar
afsn nr:Guds sønner og døtre 12 mar
afsn nr:Guds sønner og døtre 12 mar