Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 21. november 1911

Kristus vort mønster

Jeg nærer den største interesse for ungdommen og længes efter at se den anstrenge sig for at udvikle kristelige karaktertræk, idet de unge ved omhyggeligt studium og alvorlig bøn prøver på at skaffe sig den uddannelse, der er nødvendig for at kunne udføre et antageligt arbejde i Guds værk. Jeg længes efter at se dem hjælpe hinanden med at nå op på et højere trin i deres kristelige erfaring.   ret

Kristus kom for at lære den menneskelige familie frelsens vej at kende, og han gjorde denne vej så enkel og tydelig, at et lille barn kan vandre på den. Han byder sine disciple at jage efter at kende Herren, og idet de daglig følger hans ledelse erfarer de, at som morgenrøden er hans opgang vis. I har betragtet en solopgang og set, hvorledes daggryet gradvis breder sig over jord og himmel. Lidt efter lidt tiltager dagslyset, indtil solen viser sig, og nu bliver lyset stadig stærkere og klarere, indtil middagens fulde stråleglans er nået. Dette er en smuk illustration af, hvad Gud ønsker at gøre for sine børn med hensyn til at fuldkommengøre deres kristelige erfaring. Idet vi, i villig lydighed mod alle hans krav fra dag til dag vandrer i det lys, han sender os, vil vor erfaring vokse og uddybes, indtil vi når til Kristi fyldes mål af vækst.   ret

Ungdommen bør altid have øje for den måde, hvorpå Kristus gik frem. Ved hvert skridt vandt han sejr. Kristus kom ikke til jorden som en konge for at herske over nationerne. Han kom som en ydmyg mand for at blive fristet og for at sejre over fristelserne, ja, for at jage efter at kende Herren, ligesom vi skal gøre det. Ved studiet af hans liv skal vi lære hvor meget Gud vil gøre for sine børn gennem ham. Vi skal også lære, at hvor store vore prøvelser end måtte være, kan de ikke overgå det Kristus udholdt, for at vi kunde lære vejen, sandheden og livet at kende. Ved at leve et liv i overensstemmelse med hans eksempel, skal vi vise, at vi værdsætter det offer, han bragte for vor skyld.   ret

Ungdommen er blevet købt med en uendelig stor pris, med Guds søns blod. Tænk på faderens forsagelse, idet han tillod sin søn at bringe dette offer. Tænk på, hvad Kristus gav afkald på da han forlod himmelens sale og den kongelige trone for at give sit liv som et dagligt offer for menneskene. Han led under forsmædelse og skændsel. Han har al den forhånelse og spot, som ugudelige mennesker kunde overøse ham med. Og da hans jordiske tjeneste var forbi, led han korsdøden. Tænk på hans lidelser på korset naglerne der blev drevet ind i hans hænder og fødder deres hån og spot som han var kommet for at frelse, samt dette, at faderen skjulte sit ansigt for ham. Dog var det ved alt dette, at Kristus gjorde det muligt for alle, som ønsker det, at komme i besiddelse af det liv, som kan sidestilles med Guds liv.   ret

Vi skal påskønne mere til fulde alt det Gud har gjort muligt for os at vi vil studere mere trofast hvilke store ting Himlen allerede har gjort. Vor genløsning har kostet for meget for os, end i blot kan se let på den frelse, som Guds ord påbyder os at udvirke i vor erfaring. Føl aldrig at du ikke skal gøre noget særligt i de handlinger du udfører; for du kan aldrig komme ind i himlen før du har lært hvad det betyder at præsentere Kristi liv, før du har lært behovet for at leve i afhængighed af ham. Mørkets kræfter vinder hele tiden sejre over dem som ikke tjener Gud med hjertets fulde hensigt; men alle som vil være med dag for dag at praktisere Kristi dyder, vil sejre stort over ondt.   ret

Mange af os behøver en klarere forståelse af hvad det vil sige at sejre ved Lammets blod og vort vidnesbyrds ord. Vort vidnesbyrds ord betyder en stor del. Det frembæres for hele himlens univers, og for verden. Den sjæl der i ord eller handling vanærer Gud, sætter sig selv på den tabte side. Sataniske agenter vinder fordele, og verden mister den kraft som sjælen har udøvet for det rigtige, om han havde æret Gud.   ret

Enhver af hos vil have trængsler at imødekomme. Enhver har et naturligt temperament at kappes om; men dette skal underlægges Kristus. Herren vil hjælpe alle som vil gøre deres bedste, vandre ydmygt med ham. Lad os opmuntre af tanken, at vi har en Mægtig Arm at støtte os til, og så længe vi stoler på hans styrke, kan vi ikke vanære ham.   ret

Vi er i trængselen nu, men lad os under enhver prøve gøre det klart for alle omkring os, at vi er på Herrens side. Jeg er så taknemmelig for at ingen behøver at vanære Kristus! Vi må alle vinde himlen; vi må alle bydes velkommen i Guds stad af Faderen og Sønnen; vi må alle bære udødelighedens krone.   ret

Herren ser med dybeste interesse på enhver kæmpende sjæl. Han elsker enhver. Gjorde han ikke dette, ville han aldrig have givet sin enbårne søn til døden.   ret

Da Kristus opfór til faderen, efterlod han ikke sine tilhængere uden hjælp. Den Helligånd, som hans repræsentant, og de himmelske engle, som tjenende ånder blev udsendt for at hjælpe dem som på ulige vilkår kæmper troens gode strid. Husk altid, at Jesus er din hjælper. Ingen forstår så godt som han din karakters ejendommeligheder. Han våger over dig, og om duer villig til at lade dig lede af ham vil han omgive dig med gode indflydelser, som vil sætte dig i stand til at opfylde alle de ønsker, han har med dig.   ret

I dette liv bereder vi os for det fremtidige liv. Der vil snart blive afholdt en stor mønstring, ved hvilken enhver sjæl, som prøver på at tilegne sig en fuldkommen kristelig karakter, må kunne bestå i den prøve, som Guds ransagende spørgsmål er: har i efterladt et eksempel, som andre roligt kan følge? Har i våget over sjæle som dem, der skal aflægge regnskab? De himmelske hærskare er interesserede i ungdommen og længes inderligt efter at i skal bestå prøven, så at de bifaldende ord kan blive sagt til eder: vel gjort, du gode og tro tjener;. . . Gå ind til din herres glæde.   ret

Lad ungdommen huske, at de er her for at udvikle karakterer for evigheden, og at Gud venter at de gør deres bedste. Lad dem, der er ældre i erfaring tage sig af de yngre; og når de ser, at de fristes, da kalde dem til side og bede med dem og for dem. Herren ønsker, at vi skal anerkende Kristi store offer for os ved at vise interesse for deres frelse, som han kom for at redde. Om ungdommen vil søge deres hjælp hos Kristus, vil han gøre deres bestræbelser frugtbringende.   ret

”Jeres hjerte forfærdes ikke!” siger Frelseren ”Tro på Gud, og tro på mig. I min Faders hus er der mange boliger. Hvis ikke, havde jeg sagt jer det; thi jeg går bort for at gøre en plads rede for jer. Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at hvor jeg er, dér skal også I være.”   ret

Kristus forbereder en plads for os. Skal vi forberede en plads for ham, i vore hjem, i vor skoleliv, til vor tilbedelsessamlinger? Gud hjælper os til at gøre dette. ”Hvis I elsker mig,” Kristus erklærede, ”så hold mine befalinger! Og jeg vil bede Faderen, og han skal give jer en anden talsmand til at være hos jer til evig tid, sandhedens Ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den ikke ser den og ikke kender den; men I kender den, thi den bliver hos jer og skal være i jer. . . . . . Den, som har mine befalinger og holder dem, han er den, som elsker mig; og den, som elsker mig, skal elskes af min Fader; og jeg skal elske ham og åbenbare mig for ham.”   ret

Mange af os er for halvhjertede. Vi giver op under trængsler, og lader modløsheden udmarve vor åndelige styrke. Lad os ændre på denne måde at tjene på. Når i tjener Gud med hele vor hengivenhed, skal vi se Guds frelse i vor egen erfaring og i andres erfaringer. Kristus lever for at gøre mellemkomst for os. Han ønsker at sætte sit segl på os, og forme vor karakter efter det guddommelige mønster. Han ønsker at tage alt fra os som står i vejen for at vi kan nå hans ords standard. Han ønsker at vi skal tro på ham, og vende bort fra vore synder. Han kalder os til at nå fuldkommenhed. Vi kan opfylde hans fortsæt for os, idet vi studerer hans liv og følger hans eksempel.   ret

afsn nr:1Btu I
afsn nr:2Btu I
afsn nr:3
afsn nr:4Btu I
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10Btu II
afsn nr:11Btu II
afsn nr:12Btu II
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15