Review and Herald d. 25. juni 1895

"Således sender jeg også jer."

”Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer.” (Joh 20,21) Vi må forkynde sandheden som den er i Jesus, lige så bestemt som Kristus og apostlene gjorde det. Idet vi sætter vor lid til den kraft Den Hellige Ånd kan give, må vi vidne om den korsfæstede og opstandne frelsers nåde, godhed og kærlighed. På den måde kan vi blive Guds redskaber til at fordrive mørket fra mange menneskers sind og vi kan blive årsag til at takke og lovsange vil stige op til Gud fra mange menneskers hjerter. En stor opgave venter på hver eneste Guds søn og datter. Jesus siger: Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid (Joh 14,15-16) I sin bøn for disciplene siger han at han ikke bare beder for dem som da var med ham, men også for dem, som ved deres ord tror på mig. (Joh 17,20) Og igen siger han: I har hørt, at jeg har sagt til jer: Jeg går bort og jeg kommer til jer. Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen, for Faderen er større en jeg. (Joh 14,28) Jesus har bedt for sit folk og givet dem rige løfter om fremgang når de samarbejder med ham. Han sagde: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen. (Joh 14,12)

Hvilken forret har de som tror på Kristi ord og lever efter det! Kundskaben om Jesus som har vor synd og sonede vor skyld, sætter os i stand til at leve et hellig liv. Denne kundskab er et værn om menneskenes lykke. Satan ved at uden denne kundskab ville der være uorden og kraftesløshed hos os. Troen på Gud ville være borte og vi ville blive et bytte for enhver fjendes snare. Han har lagt lumske planer for at ødelægge menneskene. Han ønsker at lægge sit djævelske mørke som et ligklæde mellem Gud og mennesket, for at kunne skjule Jesu kærlighed og nåde og lukke os ude fra videre kundskab om Guds store kærlighed og den kraft han kan give os. Han ønsker at lukke alt lys fra himmelen ude.

Kristus alene var i stand til at repræsentere Guddommen. Han som fra begyndelsen havde været hos Faderen, som var den usynlige Guds billede, var den eneste som kunne gøre dette. Det var ikke muligt kun med ord at fortælle verden hvordan Gud er. Det var ved et liv i renhed at Gud måtte åbenbares for menneskene, et liv i fuldstændig tillid til og underkastelse under hans vilje, et liv så ydmygt at selv den højeste seraf ville have veget tilbage for sådan noget. For at kunne gøre dette klædte Frelseren sin guddom i menneskelighed. Han benyttede de evner han havde som menneske, for kun på den måde kunne menneskene forstå ham. Kun som menneske kunne han nå menneskeheden. I det menneskelige legeme Gud havde gjort i stand til ham, repræsenterede han Guds karakter. Han blev til velsignelse for verden ved at han som menneske levede Guds liv og dermed vidste han at han havde magt til at forene det menneskelige med det guddommelige.

Kristus sagde: "Alt har min Fader overgivet mig og ingen kender Sønnen undtagen Faderen og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for." (Matt 11,27) Kun i lille grad bliver Guds Søns ophøjede værk forstået. Han holdt verdens frelse i sin hånd. Opgaven apostlene fik, bliver også givet til alle hans efterfølgere i denne tid. "Og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. I skal begynde i Jerusalem." Luk (24,47) Frelseren har "al magt i himlen og på jorden." (Matt 28,18) Denne magt lover han os. "Men I skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over jer og I skal være mine vidner i Jerusalem og hele Judæa, i Samaria og lige til Jordens ende." Selv om en menighed kun består af fattige mennesker, ukendte og uden en højere uddannelse, kan de have indflydelse for tid og evighed, hvis de tror og beder. Hvis de i enkel, barnlig tro tager fat og stoler på løfterne i Guds ord, kan de udrette meget godt. Hvis de lader lyset skinne, bliver Kristus helliggjort i dem og hans riges sag vil blive fremmet. Hvis de forstår at de vil skulle gøre regnskab for Gud, vil de forsøge at finde åbninger for virksomhed og de vil skinne som lys i verden. De vil være nidkære og oprigtige eksempler på hvad det vil sige at fremme Guds plan for menneskers frelse. De fattige og de uskolede kan om de ønsker det, blive elever i Jesu skole og han vil lære dem sand visdom. Et ydmygt liv i enkel, barnlig tillid, sand fromhed og sand kristendom vil effektivt påvirke medmennesker. Personer med høj uddannelse vil have en tendens til at stole mere på deres kundskaber end på Gud. Ofte prøver de på, ikke at lære Guds veje og kende, ved at kæmpe alvorligt med ham i bøn og ved i tro at gribe fat i hans løfter. De som er blevet salvet af Den Hellige Ånd vil arbejde i Kristi ånd. De vil forsøge at samtale med andre for at lære dem, at kende Gud og den han sendte, Jesus Kristus, for det betyder evigt liv. De vil blive levende breve som fortæller menneskene om verdens lys.

Jesus har givet hver af sine tjenere en opgave og han venter at de skal udføre den med troskab. Høj og lav, fattig og rig har alle en opgave at udføre for Mesteren. Kaldet om at tage fat kommer til alle. Men hvis du ikke lyder Herrens kald, hvis du ikke i tro, på den hjælp Kristus kan give dig, udfører den opgave du har fået og du ikke følger hans eksempel, vil der ved dit navn i bogen blive skrevet: "Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres Fader, som er i Himlene."(Matt 5,16) Lad andre få del i dit kendskab til sandheden. Dette er Guds plan for at oplyse verden. Hvis du ikke står på din post og lader dit lys skinne, så vil du blive siddende i mørket. Gud kalder alle sine sønner og døtre fra den himmelske familie til at stå fuldt rustet, så de når som helst kan slutte sig til de andre og udføre deres opgave. Det hjerte som er fyldt med Kristi kærlighed og medlidenhed, vil finde Kristi dyrebare juveler.

Herrens vingård er mere omfangsrig end den nuværende arbejdsstyrke er i stand til at mobilisere. Derfor er det nødvendigt at enhver arbejder i fuldt omfang efter hans evner. Den som nægter dette, vanærer vingårdens Herre, og hvis han fortsætter med at være passiv, vil Herren fornægte ham. Idet menneskeagenten anstrenger sig i arbejdet, virker Gud inden i ham og ved ham. Når Herren ser at der kun gøres små anstrengelser for at omvende sjæle i regionerne derude, når han ser at gyldne anledninger går tabt, og at den åndelige læge bruger sin energi og evner på dem som er hele, forsømmer deres sygdomme som er ved at dø, så er han ikke behaget. Han kan ikke sige et ”vel gjort” til et sådant arbejde; for det fremskynder ikke men forhindrer hans sags fremgang, skønt raske anstrengelser er nødvendige. Der helliges tid og energi på dem som kender sandheden, i stedet, i stedet for at oplyse den uvidne. Vore menigheder plejes som om de var det syge lam, hvem der ledes efter det mistede får. Hvis vore folk vil tjene andre sjæle, som behøver deres hjælp, vil de selv

Hvis vore folk vil tjene andre sjæle, som behøver deres hjælp, vil de selv blive betjent af Overhyrden, og tusindvis vil glæde sig over hjorden som nu strejfer rundt i ørknen. I stedet for at hovere over vore folk, så lad enhver sjæl gå til arbejde som søger og frelse det tabte. Lad enhver sjæl arbejde, ikke ved at besøge vore menigheder, med besøge mørke steder på jorden, hvor der ikke er menigheder.

På steder hvor sandhedens standard aldrig har været opløftet, vil flere sjæle omvendes som resultet af det samme arbejde som andre steder. Herren Jesus har al magt i himlen og på jorden. Hvis du vil drage på den, kombinere Himlens styrke med din egen, vil dyrebare sjæle blive omvendte. Helligåndens nærhed forundes alle. Kristus, vor Mellemmand, fornyer vor styrke ved kraften fra hans nærhed. Enhver virksomhed skal sættes i gang, ikke for at arbejde for menighederne, men for at arbejde for dem som er i vildfarelsens mørke. Når sjæle er overbeviste, så sæt dem i arbejde med det samme. Og idet de arbejder efter deres evner, vil de vokse sig stærkere. Det er ved at møde modstandens påvirkning at vi bliver bekræftet i troen. Idet lyset skinner i deres hjerter, så lad dem sprede dens lysstråler. Lær de nyomvendte at de skal gå ind i fællesskab med Kristus, være Hans vidne, og gøre Ham kendt for verden. Ingen bør gå ind i stridigheder, men de bør fortælle den enkle beretning om Jesu kærlighed. Alle bør hele tiden ransage skriften for deres tros skyld, så hvis de bliver spurgt ”altid er rede til forsvar over for enhver, der kræver regnskab af jer for det håb, som er i jer.” Den bedste medicin som du kan give menigheden er ikke taler eller prædikener, men planlægge arbejdet for dem. Hvis de kommer i gang med at arbejde, vil den modfaldne hurtigt glemme sin modløshed, den svage vil blive stærk, den uvidne intelligent, og alle vil være parat til at bringe sandheden, som den er i Jesus. De vil finde den pålidelig hjælper i Ham, som har lovet at frelse alle som kommer til Ham.
(konkluderes næste uge)