Review and Herald d. 18. december 1888

Bladet ”Den Amerikanske Skildvagt” og dens mission

I nu tre år, har advarsler blevet sendt ud til verden gennem Skildvagtens og andre publikationers spalter, men disse faresignaler har ikke påvirket vort folk som de burde have gjort. Gud har i sinde at hans folk skal tage sig i agt på det han sender dem. Har dem som hævder at tro sandheden, brugt Skildvagten som det var deres privilegium at gøre, og er blevet forenet til at anbefale det, og oprejse deres stemmer og give basunen en bestemt lys i enhver konferens og i enhver menighed, som Gud vil have dem til at gøre; om vore folks opmærksomhed var blevet henledt til dette arbejde, som var så væsentlig for denne tid; havde de værdsat det lys som Gud lod skinne på dem i advarsler, i råd, og at ridse de ting der sker i verden op, - så bør vi ikke nu, som et folk, være så langt bagud med at gøre forberedelser til værket. Guds dadel er over os, fordi vi forsømmer de højtidelige ansvar. Der er ikke givet agt på de vidnesbyrd som bekender at tro dem, og som resultat er hans velsignelser blevet trukket tilbage. Når Satan har vundet kontrol over sindet, har advarsels ordene ingen effekt.

Der kunne være gjort meget med bladet Skildvagten, hvis modarbejdelser ikke havde forhindret det. Også hvis der ikke var sagt noget imod det, afslører handlingerne den ligegyldighed der mærkes over for det. Da lyset blev overbragt til Guds folk, er det ikke kun deres pligt at modtage det, men at følge det op, og lægge deres indflydelse til så det får fuld styrke i kirken og i verden. Bladet Skildvagten er som en basun der får en bestemt lyd, og alle vore folk burde læse bladet omhyggeligt, og så sende det til nogle slægtninge eller venner, og gøre den bedste brug af det lys som Gud har givet dem.

Der har været en overraskende ligegyldig og passivitet i denne farlige tid. Sandhed, nærværende sandhed, er hvad folk behøver; og hvis der sker pludselige ting i vort land i dag, med hensyn til den "Religiøse Forbedring", erkendes vore folk dette i enhver menighed, havde de set den tydelige klare og beslutsomme opfyldelse af profetien, og vækket til krisens problemer, at de ikke ville være underlagt en så sløv slummer. Men så længe at skildvagten ikke giver basunen en bestemt lyd, er folk ikke på udkik efter fare.

Gud bruger forskellige agenter til at berede sit folk at stå den store krise igennem. Han taler i sit ord og ved sine tjenere. Han vækker vagtfolk, og sender dem ud med advarsels, irettesættelses og belærings-budskaber, som folk oplyses med. Bladet Skildvagten har efter Guds orden været en af stemmerne der blæser alarm, så folk kan høre, og indse deres fare, og gøre det nødvendige arbejde for denne tid. O hvilken religiøs opvækkelse! Guds engle går fra menighed til menighed, og gør deres pligt, og Jesus Kristus banker på jeres hjerters døre for at komme ind. Men der er ikke agtet på de midler som Gud har udtænkt for at vække menigheden til at se deres åndelige armod. Det Sande Vidnes stemme er blevet hørt som irettesættelser, men er ikke blevet adlydt. Mennesket har valgt at følge deres egen vej, i stedet for Guds vej, fordi selvet ikke er blevet korsfæstet hos dem. Således har lyset kun haft lille effekt på hjerter og sind. "Vær nidkær og omvend jer."

Vil Guds folk nu vågne op af deres kødelige sløvhed? Vil de gøre gavn af de velsignelser og advarsler de har nu, og ikke lade noget komme imellem deres sjæle og det lys Gud vil have til at skinne på dem? Lad enhver medarbejder for Gud forstå situationen, og sætte bladet Skildvagten frem i vore menigheder, forklare dens indhold, og fremhæve de advarsler og kendsgerninger som det indeholder. Måtte Herren hjælpe alle til at genløse tiden. Lad ingen uhellige følelser lede nogen til at modstå appellerne fra Guds Ånd.

Guds ord er ikke tavs om denne betydningsfulde tid, og det vil forstås af alle som ikke modstår hans Ånd ved at beslutte sig for ikke at høre, ikke tage imod, ikke adlyde. Lyset i Herrens budskaber har været foran os i årevis, men der har været indflydelser som har virket indirekte for at advarslerne igennem bladet Skildvagten og "Vidnesbyrdene" og andre redskaber som Herren har sendt sit folk, ikke har haft nogen virkning. Stå ikke i vejen for dette lys, lad det ikke stå upåagtet hen eller sat til side som opmærksomhed uværdig.

Hvis I venter på at lyset skal komme på en måde der vil behage enhver, vil I vente forgæves. Hvis I venter på højere kald eller bedre anledninger, vil lyset trækkes tilbage, og I vil efterlades i mørke. Grib enhver lysstråle som Gud sender. Mennesker som forsømmer at give agt på Åndens kald eller Guds ord, fordi lydighed indbefatter et kors, vil de miste deres sjæle. De vil kunne ses når bøgerne åbnes, og ethvert menneskes arbejde, de motiver som til skynder det, undersøges nøje af hele jordens Dommer, hvilke tab de har understøttet. Vi bør altid værne om Herrens frygt, og indse at vi, hver i sær, står foran hær skarres Herre, og at ingen tanke, ingen handling i forbindelse med Guds arbejde bør lugte af selviskhed, eller af ligegyldighed.

Ellen G. White.