På nogle skoler og familier, viser børnene sig at være veltrænede, medens de er under direkte disciplin, men når systemet har holdt under regler, bliver brudt, lader de til at ikke kunne tænke og handle og beslutte for sig selv. Var de blevet oplært til at selv udvise dømmekraft så hurtigt og vidt som det kan praktiseres, vil de onde være undgået. Men de har længe været kontrolleret af forældre eller lærere de har stolet helt på. Han som søger individualitet hos sine elever forenes med sin egen individualitet, så at fornuft, dømmekraft og samvittighed underlægges hans kontrol, påtager et uberettiget og forfærdeligt ansvar. Dem som oplærer deres elever til at føle at kraften ligger hos dem selv at blive ærefulde og nyttige mænd og kvinder, vil være den mest varige succes. Deres arbejde viser sig ikke til størst fordel for ryggesløse iagttagere, og deres arbejde værdsættes ikke så højt som den instruktør, der har fuldstændig kontrol men det liv eleverne har efterpå, vil vise resultater for en bedre uddannelsesplan. |