I denne lignlese vises der to klasser: arbejderne og lediggængerne. Alle har modtaget talenterne, og alle kan bruge dem i Mesterens tjeneste; men mange vælger at bruge dem til eget behag. Men de lægger al taktfølelse, udholdenhed og energi i deres forrentningstransaktioner. De ser muligheder for at gøre noget godt, men deres følelser er: ”Nogen har gjort dette arbejde, og forstår det bedre end jeg. Jeg vil lade ham gøre arbejdet. Jeg vil gå til min gård.” Andre siger: ”Jeg vil gå til min købmandshus. Jeg forstå ikke disse regide krav I Guds ord, som ikke giver mennesker nogen chnce for at opbygge hans egne interesser.” “Der er mange som handler efter disse ord, hvis de da ikke siger dem! Der siges for lidt til at vække disse passive mennesker; men hvis der siges noget til dem, lægger mange ike mærke til det. Herren Jesus skal snart “åbenbares fra Himmelen med sine mægtige engle, med flammende ild, og bringer straf over dem, der ikke vil vide af Gud at sige, og over dem, som ikke er lydige mod vor Herres Jesu evangelium.” Du har skjult din Herres talente, kan nogen tænke at det er en tydelig og bestemt advarsel, ikke er måden at forkynde fredens evangelium på; men det er præcis sådan at Kristus forkyndte det, og det vil være hans måde at opfylde det på som han har sagt vil finde sted. Mennesker forsømmer alle Jehovas krav, ignorer hans hellige lov, skuffer hans forventninger til alt, og dog føler de at de ikke er dem som vil straffes. Det er ham der bespotter, morderen, ægteskabsbryderen som fortjener straf. De selv har virkelig elsket at høre evangeliet forkyndt. Ganskevidst har de brugt deres liv på at sørge for dem selv, i stedet for at hjælpe med til at opbygge Mesterens rige; alligevel vil de overraskes over at høre ordene: ”Tag talentet fra ham, og giv det til ham som har ti talenter.” ”Og kast den uduelige tjener ud i mørket, der skal der være gråd og tændersskæren.” Hvorfrygteligt er deres selvbedrag, som tager det let med Zion. De tror alt på Guds ord,s om de smigerer med deres egenkærlighed; men de respekterer ikke de advarsler og domme som er ubehagelige for dem. Ligesom jøderne, går de fejl af deres privilegier, som skulle hjælpe dem til trøst. |