Review and Herald 17/04 1888

Guddommelig Visdom.

Men lad os ikke mene, at vi skulle søge at hindre oplysning eller undervurdere åndelig kultur og orden. Gud vil, at vi skal blive ved med at være disciple, så længe vi bor på denne jord, altid lære og handle under ansvar. Vi bør være ihærdige flittige til at lære andre ved forskrift og eksempel, det som vi har lært; Men ingen burde sætte sig selv til doms for at udmåle sin broders brugbarhed og duelighed, fordi denne har haft få muligheder for at opnå boglig lærdom. Han er måske rig på en mere sjælden visdom. Han har måske fået praktisk uddannelse i kundskab om sandheden, Salmisten siger: "Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt." Sal. 119,130. Det er ikke blot at lære ord, eller en teologisk kundskab til skrifterne, der giver dette lys og denne forståelse for det enkle. Var det sådan, ville Jesus ikke have sagt til jøderne: "I farer vild, fordi I hverken kender skrifterne eller Guds kraft?" Den visdom, som salmisten taler om, er den, som opnås, når sandheden lukker sig op for sindet og ved Guds ånd arbejder i hjertet, og når dens grundsætninger præger sindet ved et liv i praktisk gudsfrygt. Gennem forbindelse med Gud, vil den kristne have et klarere og bredere syn, uhildet af hans egne fordomsfrie meninger. Hans dømmekraft vil være mere gennemtrængende, mere velafbalanceret og vidtrækkende. Hans forståelse, der ansporer til arbejde, er blevet brugt på at betragte ophøjede sandheder, og idet han opnår himmelsk kundskab, ser han bedre sin egen svaghed, og vokser i ydmyghed og tro.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.