Review and Herald 15/08 1893

Betragt Kristi fuldkommenhed, ikke menneskets ufuldkommenhed (konkluderet)

Vi er en del af menneskehedens store væv. Vi forvandles og kommer til at ligne det, vi dvæler ved. Hvor er det da vigtigt ud fra den betragtning at åbne vore hjerter for det, der er sandt og smukt og har godt ry. Lad Retfærdighedens Sol komme ind i dit hjerte. Giv ikke en eneste bitter rod grobund, så de kan spire op, og mange besmittes. De ugunstigste omstændigheder som har udviklet sig i Battle Creek eller andre steder skulle ikke gøre os forvirrede og nedslåede. Det er Herrens hensigt, at alt, hvad vi ser af menneskelig svaghed, skal få os til at se hen til ham, så vi ikke i noget tilfælde sætter vor lid til mennesker og stoler på denne verden. Lad os huske, at vor store ypperstepræst går i forbøn foran nådestolen på vegne af sit genløste folk. Han lever altid for at gå i forbøn for os. “Synder nogen, så har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige.” Jesu blod går i forbøn med kraft og virkningsfuldhed for dem, der er frafaldne, for dem, der er oprørske, for dem, der synder imod stort lys og kærlighed. Satan står ved vor højre side for at anklage os, og vor Talsmand står ved Guds højre side for at gå i forbøn for os. Han har aldrig tabt en sag, der er blevet ham betroet. Vi kan stole på vor Talsmand; for han bønfalder med sine egne fortjenester på vore vegne. Hør hans bøn før hans forræderi og retssag. Lyt til hans bøn for os; for han havde os i sinde. Han vil ikke glemme sin menighed i fristelsens verden. Han ser på sit prøvede og lidende folk og beder for dem. Lad ethvert ord blive indgraveret på sjælens tavler. Han siger: “ Jeg er ikke mere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige Fader! bevar dem i dit navn (det, som du har givet mig), så de nå være ét ligesom vi. . . . . Jeg beder ikke om, at du vil tage dem ud af verden, men at du vil bevare dem fra det onde. . . . . Ligesom du har sendt mig til verden, således har jeg også sendt dem til verden,” så de må få del med mig i selvfornægtelse, selvopofrelse og i mine lidelser. Ja, Han beskuer Sit folk I denne verden, som er en plaget verden, og at hjemsøges og ødelægges af forbandelsen, og [Han] ved at de behøver alle guddommelige ressourcer for Hans forståelse og Hans kærlighed. For vor skyld har vor Forløber gået ind for forhænget, og alligevel har han med kærlighedens og sandhedens gyldne kæde, har Han kædet Sit folk i den tætteste sympati.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.