Review and Herald 23/12 1890

"Vær nidkær og omvend dig."

De ord Kristus sagde om Jerusalem er: "Jeres hus bliver forladt og overladt til jer selv!" Hvilken sjælspine følte Jesus ikke da alle hans appeller, advarsler og irettesættelser blev modstået! På det tidspunkt han bragte dem hjem til sjæle, gjorde det indtryk; men selvkærlighed, selvtilstrækkelighed, verdenskærlighed, kom ind og kvalte den gode sæd, der var sået. Hjertets stolthed forvanskede hans tilhøreres hjerter fra at ydmyge sig selv for Gud, og bekende deres synder for at modstå hans Helligånd, og blev modstræbende overladt dem. Ved Oliebjergets skråning grad han over byen, idet han så den, og sagde: "Vidste blot også du på denne dag, hvad der tjener til din fred!" Har holdt han pause; han var for bedrøvet til at sige en ufravigelig dom. O om Jerusalem ville angre! Når den solen hurtigt går ned i vest, og lyset svinder, er hendes nådes dag til ende. Jesus sluttede sin dom: "Men nu er det skjult for dine øjne." Ved en anden anledning begræd den valgte bys forhærdelse: "Jerusalem, Jerusalem! du, som ihjelslår profeterne og stener dem, der er sendt til dig! hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn, som hønen samler kyllingerne under sine vinger! og I ville ikke. Se, jeres hus bliver forladt og overladt til jer selv!" Herren forbød at dette sceneri skulle gentage sig i Guds bekendende folks erfaring! "Min Ånd," siger han, "skal ikke altid kæmpe mod mennesker." Den tid vil komme hvor det må siges om den forhærdede: "Efraim er bundet til afgudsbilleder; lad ham fare!"

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.