Troen jeg lever af kapitel 281. Fra side 281 | ren side tilbage |
(281) Og en tredje engel fulgte efter dem og sagde med høj røst: »Hvis nogen tilbeder dyret og dets billede og sætter dets mærke på sin pande eller hånd, skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes bæger.. -Åb. 14,9.10 - ret (281) Idet Jesu tjenstegerning afsluttede i det hellige, og Han gik ind i det allerhelligste, og stod foran arken med Guds lov inden i, sendte Han en anden mægtig engel med et tredje budskab til verden. . . . . . Dette budskab kom for at sætte Guds børn frem på deres vagtposter, idet de fik vist at fristelsens og trængslens time var foran dem. ret (281) Dette symbol (dyret), som de fleste protestanter havde troet på, repræsenterer pavemagten. . . . . ret (281) ”Dyrets billede” viser dette fra protestantismens frafald, som vil udvikles, når de protestantiske kirker skal søge hjælp fra civile myndigheder til at gennemtvinge deres dogmer. . . . ret (281) Som tegn på den katolske kirkes autoritet, skriver paven traktaten ”Grunden til at ændre sabbaten til søndag.” . . . Er sabbatens ændring da blot tegnet, eller mærket på den romerske kirkes autoritet – ”dyrets mærke”? ret (281) Søndagshelligholdelse er endnu ikke dyrets mærke, og vil ikke være det før et dekret går ud om at få mennesker til at holde denne afguderiske sabbat. ret (281) Og dette er det ikke før spørgsmålet er . . . . sat tydeligt frem for folk, og bliver sat i valget mellem Guds bud og menneskers bud, at dem som fortsætter med at overtræde vil modtage ”dyrets mærke.” ret (281) Når Gud sender så vigtige advarsler til mennesker at de bringes ved hellige engles erklæringer, der flyver under himmelhvælvingen, forlanger Han at enhver person der er begavet med fornuft at give agt på budskabet. ret |