Udvalgte budskaber bind 1 kapitel 1. Fra side 11ren side   tilbage

del 1: Lyset på livsvejen
De profetiske forfatteres inspiration

(11)  Bibelen som Guds ord.
I vor tid har man al grund til at stille spørgsmålet: "Når menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?" (Luk 18,8.) ret

(11)   Et åndeligt mørke dækker jorden og dens beboere. I mange trossamfund har de ikke tillid til Guds ord, mange tvivler på Bibelen og undergraver troen på, at den er inspireret. Bibelens klare og tydelige beretninger bliver omgivet med et slør af mystik. Ingen tror længere på Guds klare og tydelige ord, intet er længere sikkert. Dette er et af de tydelige tegn på at vi lever i den sidste tid. ret

(11)   Bibelen har modstået Satans og onde menneskers angreb. De er blevet enige om at gøre Guds budskab uklart og utydeligt. Men Herren har bevaret sin hellige bog, sådan som vi har den i dag. Den er tydelig og en vejleder for mennesker som finder vejen til Guds rige. ret

(11)   Herrens ord er i den grad blevet forsømt, ikke kun af nogle få mennesker, men også blandt dem som tolker Guds ord for andre, og som mener at de har den rette forståelse af det. Selv lærde og veluddannede teologer, giver ikke Guds børn åndelig føde. De forstår ikke, at skriftens dybe sandheder åbner sig for den som søger, lige som når man leder efter en skjult skat. ret

(12)   Nogle sætter sig som mål at være klogere end skriften selv, deres visdom bliver til dårskab. De gør store opdagelser, men deres fortolkninger viser at de langt fra forstår Guds plan og hensigt. Når de forsøger at trænge ind i de hemmeligheder som fra evighed har været skjult, ligner de et menneske som selv forsøger at komme op af hullet, men samtidig er ivrigt optaget af at fortælle andre, hvordan de bedst kan komme ud af det. Dette er en rimelig beskrivelse af mennesker som er optaget af at korrigere de fejl de finder i Bibelen. Men ingen kan gøre Bibelen lettere, ved at fortælle os hvad Herren måtte have sagt eller burde have sagt. ret

(12)  Nogle spørger bekymret: "Tror du, at den som kopierede manuskriptet, eller den som oversætter det, kan have gjort en fejl?" Det er meget muligt, men de som er så snævertsynede at dette er en anstødssten og et problem for dem, vil også få vanskeligheder med de dybere ting i Guds ord, fordi de ikke magter at trænge ind i dem. Ja, selv enkle sandheder, som for Guds børn er et stort lys, kan blive et problem for nogle mennesker. Fejl som kan tænkes at være der, vil altid være et problem og til anstød for dem som leder efter vanskeligheder. ret

(12)  Gud lod svage, fejlende mennesker formulere sit ord. Dette Guds ord er en vejleder for faldne mennesker. De har fået det for at studere det og følge anvisningerne i det, så de kan finde vejen til Guds rige, og ingen behøver at fare vild. ret

(12)  Nogle søger at løse vanskelighederne, ved at dele Guds ord op i inspirerede og ikke inspirerede dele. De burde i stedet dække ansigtet til, som Elias gjorde, da han hørte den stille susen, for i Guds ord møder de Gud og hans hellige engle. Fra tidernes morgen har de givet mennesker lys og kundskab. De har fortalt dem hvad de kan og ikke kan gøre, og i profetiske syner og ved symboler har de åbenbaret fremtiden. ret

(12)  Gud har vist os de farer vi vil møde i verden i den sidste tid, men han har ikke givet nogle mennesker evne til at trænge ind i det han ikke har åbenbaret. Han har heller ikke givet nogle ret til, med autoritet, at udtale sig om hvad der er inspireret og hvad der ikke er det. Når mennesker med deres begrænsede fatte evne, forsøger at finde ud af Guds ord og søger at finde ud af hvad der er inspireret, går de længere end Jesus gjorde, og forsøger at vise ham en bedre vej end den han selv har vist os. ret

(13)  Jeg godtager Bibelen som den er, som Guds inspirerede ord. Jeg tror at hele Bibelen er inspireret. Der findes mennesker som mener de kan finde noget at kritisere i Bibelen, og de fremholder det som et bevis på deres store åndsevner. Mange af dem er dygtige, veltalende og lærde personer som har viet hele livet til den opgave, at bevise at der er dele af Bibelen som ikke er inspireret. De får mange til at se det på samme måde som de selv. På den måde vil der altid være nogle som fortsætter dette arbejde, og Satan ønsker de skal gøre det, indtil det viser sig hvad Jesus mente da han sagde: "Når menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?" (Luk 18,8.) ret

(13)   I må ikke tage del i en sådan kritik af Bibelen. Det vil glæde Satan meget hvis I gør det, og det vil ikke være efter Guds vilje. ret

(13)  Bibelen har til alle tider været Guds egen bog, livets ord. Men i vor tid er der nogle som finder fejl og uoverensstemmelser i den. De begynder med første Mosebog og forkaster de afsnit de mener er tvilvsomme og så fortsætter de, for Satan vil friste dem til at gå så langt som muligt. Overalt i Bibelen finder de afsnit efter afsnit som de ikke kan godtage. Evnen til at kritisere vokser med øvelsen, og til slut er der ikke noget som de kan tro på. Det er ingen hjælp at prøve på at modsige sådanne mennesker. De er parate til, endog at latterliggøre Bibelen. De bliver spottere uden de selv forstår det. ret

(13)  Hold fast ved bibelteksten som den står, og hold op med at drage pålideligheden i tvivl. Gør som skriften siger, og alle vil blive frelst. Nogle har i lang tid brugt deres evner til at måle pålideligheden af Guds ord, som om mennesket med sin begrænsede forstand skulle kunne magte sådan en opgave. Hvis Herren, som er ophavsmanden til det levende Guds ord, trak tæppet til side og åbenbarede sin visdom og herlighed for dem, ville de få at se hvor små de er, og de måtte sige som Esajas: "Jeg er en mand med urene læber, jeg bor i et folk med urene læber". (Es 6,5). ret

(14)   Bibelen er så enkel og let fattelig at selv et barn og de uskolede kan forstå dens budskab. Men samtidig er den så dyb at selv den lærdeste aldrig vil kunne komme til bunds i den. I Guds ord vil den mest intelligente og kundskabskyndige finde store skatte at glæde sig over. Han vil møde problemer han kan fordybe sig i så længe han lever, uden at komme længere end til begyndelsen. ret

(14)   Selv de som har små evner og begrænset kapacitet, vil i Guds ord, finde den hjælp og trøst de behøver. Frelsesplanen er som et strålende klart lys, og ingen behøver at gå fortabt af mangel på kundskab, hvis de ikke med vilje lukker øjnene for dens budskab. ret

(14)   Vi takker Gud for at Bibelen er åben for både den lærde og for den som ingen skolegang får. Den har haft sin mission i alle samfundslag og til alle tider. ret

(14)  Indvendinger mod Bibelen
Vi er forskellige. Vi opfatter ikke tingene på samme måde, og ordene i en tekst betyder ikke det samme for alle. Det som står klart for en selv, kan derfor være vanskelig at forklare for andre med en anden baggrund og en anden indstilling. For en person som er åben og ærlig, vil man alligevel kunne forklare det væsenligste. De som ikke er hæderlige og ikke ønsker at se eller forstå sandheden, vil forvrænge alt hvad der bliver sagt, så det passer med alt det de selv ønsker. De vil misfortolke ordene og give dem en helt anden mening, og på den måde kan de afvise sandheden og hævde at det som blev sagt, er helt galt. ret

(14)  Det jeg skriver, bliver behandlet sådan af dem som ønsker at misforstå og forvrænge det. De bytter Guds sandhed ud med løgn. Men på samme måde som nogle behandler det jeg skriver, behandler kritiske og vantro mennesker Bibelen. De er kritisk indstillet og forvrænger teksten. De hævder at man ved hjælp af Bibelen kan bevise alt og ingenting, at alle sekter og kirker finder deres støtte i den, og at en hvilken som helst læresætning kan bevises ved hjælp af det som står i Bibelen. ret

(15)  Bibelens forfattere måtte give udtryk for deres tanker, i et sprog folk kunne forstå. De var kun almindelige mennesker, men de var inspireret af den Hellige Ånd. Nogle har vanskeligt ved at forstå det som står der, eller de ønsker ganske enkelt ikke at forstå det. De læser derfor Bibelen sådan at de finder det de selv ønsker. Bibelen er ikke vanskelig i sig selv. Politikere kan tolke en lov sådan at de får noget helt andet ud af den end modstanderen gør. ret

(15)  Alle Bibelens bøger blev ikke skrevet på én gang. Indholdet kom stykke for stykke, gennem flere generationer, efterhånden som Gud så en mulighed for at meddele sig til menneskene gennem sine udvalgte redskaber. Forfatterne var inspirerede af den Hellige Ånd. Der kommer "først strå, så aks og til sidst modent korn i akset". Dette er det rigtige billede af hvordan vi oplever Bibelens indhold. ret

(15)  Bibelen bærer ikke altid præg af fuldkommen orden eller enhed. Kristi mirakler kommer ikke i den rigtige rækkefølge, men bliver gengivet nøjagtigt sådan som det skete, for at åbenbare Kristi guddomsmagt. Bibelens sandheder er som skjulte skatte. Man må lede efter dem, og det kræver en indsats at grave dem frem. De som ikke fordyber sig i Bibelens indhold, kan somme tider alligevel mene at de har en fuldstændig forståelse. De kan tale om at Bibelen modsiger sig selv og at den ikke er pålidelig. Men de som søger sandheden og er villige til at gøre Guds vilje, vil studere ordet med et åbent sind. ret

(15)  Det sind som Gud får lov til at påvirke, ser en åndelig sammenhæng, en gylden tråd gennem det hele. Men det kræver tålmodighed, omtanke og bøn for at kunne følge denne dyrebare, gyldne tråd. Strid om Bibelens indhold har fået mange til at studere i den, og uvurderlige skatte er kommet frem i lyset. Mange tårer er grædt og mange bønner bedt, om at Herren måtte åbne sit ord, så det kunne blive forstået på den rette måde. ret

(15)  Bibelen er ikke givet i et ophøjet, overjordisk sprog, Jesus blev menneske for at kunne få kontakt med menneskene på det plan de stod. Bibelen måtte også have et sprog og en form som folk kunne forstå. Men alt menneskeligt er ufuldkomment. De enkle ord kan have forskellig betydning, og hvert enkelt begreb bliver ikke altid dækket med kun ét ord. Bibelen har et praktisk sigte. ret

(16)   Vi er forskellige. Derfor betyder ord og udtryk ikke det samme for os alle. Nogle opfatter Guds ord sådan som det passer bedst for dem og deres specielle situation. Forhold og følelser kan i mange tilfælde forhindre en rigtig forståelse af den hellige skrift. ret

(16)  De to disciple som var på vej til Emmaus, behøvede hjælp for at kunne forstå skriften rigtigt. Jesus vandrede sammen med dem uden at de kendte ham igen, og han talte med dem, som når et menneske taler til et andet. Idet han begyndte med Moses og profeterne, udlagde han det for dem, som står om ham selv i alle skrifterne. Han viste dem, at hans liv og virksomhed, hans lidelse og død var forudsagt i Guds ord. Han åbnede deres sind så de kunne forstå skrifterne. På en enkel og let måde løste han alle vanskeligheder og viste dem at Bibelen er en sammenhængende enhed med et guddommeligt budskab. Vi behøver også at få vor forstand åbnet. ret

(16)  Bibelen er skrevet af mennesker som blev inspireret, men Gud selv ville ikke have skrevet den på samme måde. Den er skrevet af mennesker og for mennesker. Gud har ikke skrevet den. Nogle vil måske mene at sådan kan Gud ikke sige det. Men Bibelen er ikke et udtryk for Guds måde at tænke eller tale på. Dens forfatter skriver på Guds vegne, men han dikterede ikke det de skrev. De skrev efter deres egne forudsætninger. Læg mærke til, hvor forskellige forfatterne er! ret

(16)   Bibelens ord er ikke inspireret, men personerne som skrev den. Inspirationen virker ikke på ordvalg og udtryksmåde, men på selve mennesket. Under indflydelse af den Hellige Ånd får de deres budskab, og så gengiver forfatteren det sådan som han har forudsagt. Guds budskab bliver fremholdt på forskellig måde. Hans vilje og sind virker på mennesket, sådan at det som bliver skrevet, er Guds ord. ret

(17)  Enhed og mangefoldig
Et træ består af mange forskellige dele, men der er næppe to blade som er helt ens. Det er denne store variation som gør træet fuldkomment og flot. Når det gælder Bibelen, kunne vi spørge: Hvad skal det tjene til at Matthæus, Markus, Lukas, Johannes og forfatterne af Apostlenes gerninger og brevene, alle handler om det samme emne? ret

(17)  Herren gav sit ord den form som han ønskede det skulle have. Han valgte forskellige forfattere, hver med sit særpræg, men de fortalte alle om det samme. Det de sagde, er samlet i den ene bog. Det er som med vidnesbyrdene ved et møde. De har alle deres specielle stil. Hver enkelt har sin specielle erfaring, og dette er med til at uddybe emnet så det kan møde de forskellige behov. Alt er ikke støbt i den samme form, og det ville da også have gjort det mindre interessant. ret

(17)  Herren gav det samme budskab til forskellige personer, og hver af dem fortalte det videre på sin egen måde, forskelligt fra de andre. Men de modsiger ikke hinanden, de forkynder det samme. Denne mangfoldighed burde ikke blive noget problem for os. Det er sjældent at to personer ser og gengiver en begivenhed på samme måde. Hver af dem er optaget af de særlige sider ved hændelsen, som forudsætning og erfaring gør det naturligt at huske på. Solen skinner på mange forskellige ting men giver dem alle forskellige nuancer. ret

(17)  Ved Den Hellige Ånds inspiration åbenbarede Herren sandheden for sine apostle, og Ånden hjalp dem til at give udtryk for det de havde oplevet, efter de forudsætninger hver enkelt af dem havde. Alt var ikke støbt i den samme form. ret

(17)  Herren taler i menneskelig sprog
Herren taler i et primitivt, og ufuldkomment sprog, til menneskene med deres svækkede sanser og en sløvet opfattelsesevne, for at de skal kunne forstå hans budskab. Sådan viser Gud os sin nåde. Han møder faldne mennesker på det trin de står. Bibelen er fuldkommen i al sin enkelthed, men den er ikke et udtryk for Guds tanker, for Guds tanker kan ikke blive gengivet på en fuldkommen måde med ufuldkomne midler. Mange mener at Bibelen bruger stærke udtryk, men virkeligheden er langt mere storslået end vi skrøbelige mennesker kan give udtryk for. Syndige, faldne væsner kan kun tåle at se en svag afglans af himmelens herlighed. ret

(18)  Ingen må sætte sig til doms over Guds ord.
Både i menigheden og på missionsskolen (i Battle Creek) har man drøftet begrebet inspiration, og ufuldkomne mennesker har påtaget sig det ansvar at fortælle, at visse dele af skriften er inspireret, mens andre dele ikke er det. Det er blevet vist mig, at Herren ikke stod bag de artikler om inspiration som fornylig har stået i Review. (Der henvises til en artikelserie hvor forfatteren hævder at der var "forskellige grader" af inspiration. Se "The Review and Herald", 15> jan. 1884.) Det var heller ikke efter Guds vilje at det blev anbefalet eleverne ved vor skole, at læse disse artikler. Når mennesker vover at kritisere Guds ord, begiver de sig ind på hellig grund. Deres visdom er da dårskab. De burde hellere frygte og bæve. Gud har ikke kaldt nogen mennesker til at sætte sig selv op som dommer over Guds ord. Ingen har ret til at udvælge enkelte afsnit som inspirerede og så forkaste andre som ikke inspirerede. Vidnesbyrdene bliver behandlet på samme måde, men det er imod Guds vilje. ret

næste kapitel