Vittnesbörd för Församlingen, Band 8 kapitel 42. Från sida 255ren sida tillbaka

Del 5 – Den grundläggande kunskapen
Gud i naturen

(255)”... kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte” 2 Kor. 4:6. rätt

(255)(255) Före syndens inträde vilade inte så mycket som ett moln på våra första föräldrars sinne, som skymde deras uppfattning av Guds karaktär. De fogade sig helt efter Guds vilja. Deras kläder var ett vackert ljus från Gud, som omgav dem. Detta klara och fulländade ljus lyste upp allting, som de närmade sig. rätt

(255)Naturen var deras lärobok. I Edens Lustgård uppenbarades Guds existens, Hans särdrag likaså, hos den omgivande naturen. Allting, som deras blickar vilade på, talade till dem. Guds osynliga egenskaper, ”hans eviga makt och gudomliga natur”, uppfattades tydligt genom de verk som Han har skapat. rätt

(255)Syndens följder
Men fastän det stämmer att Gud i begynnelsen kunde skönjas i naturen, uppenbarades inte Gud på ett fullkomligt sätt i naturen till Adam och hans avkomma efter syndafallet. Naturen förmådde att lära människan sina läxor i hennes oskuld. Men överträdelsen skadade naturen och ställde sig emellan naturen och naturens Gud. Hade Adam och Eva aldrig varit olydiga mot sin Skapare, hade de hållit sig till den fullständiga rättskaffenhetens stig, skulle (256) de även fortsättningsvis ha undervisats av Gud genom Hans verk. Men då de lyssnade på frestaren och syndade mot Gud, försvann deras dräkter av himmelsk oskuld. Berövade det himmelska ljuset, kunde de ej längre uppfatta Guds karaktär i Hans händers verk. rätt

(256)Och på grund av människans olydnad förändrades själva naturen. Eftersom den är ärrad av syndens förbannelse, kan naturen endast delvis bära sitt vittnesbörd om Skaparen. Den kan inte uppenbara Hans karaktär i sin egen fulländning. rätt

(256)En gudomlig Lärare
Vi behöver en gudomlig Lärare. För att världen inte skulle kvarstå i mörker, i andlighetens eviga natt, mötte Gud oss i Jesus Kristus. Kristus är ”[d]et sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor”. Joh. 1:9. ”… kunskapen om Guds härlighet” strålare fram ”i Kristi ansikte”. 2 Kor. 4:6. Kristi ljus, som lyser upp vårt förstånd och strålar över naturen, låter oss fortfarande lära oss läxan om Guds kärlek i Hans skapade verk. rätt

(256)Naturen vittnar om Gud
Det i naturen, som vi ser i dag, ger oss bara en liten, svag uppfattning om Edens skönhet och härlighet. Ändå återstår mycket av det vackra. Naturen vittnar om att Den, som är oändlig i kraft, stor i godhet, förbarmande och kärlek, skapade jorden och fyllde den med liv och glädje. Till och med i sitt fördärvade tillstånd uppenbarar allting den store Mästerkonstnärens hantverk. Fastän synden ärrat formen och skönheten hos naturen, fastän spår av luftens härskares verk kan ses i den, talar den ändå om Gud. Hos törnbuskarna, tistlarna, törnerna (257) kan vi läsa lagen om fördömelse; men utifrån skönheten hos naturen, och dess fantastiska anpassning till våra behov och vår lycka, kan vi lära oss att Gud fortfarande älskar, att Hans barmhärtighet fortfarande bevisas mot världen. rätt

(257) ”Himlarna vittnar om Guds härlighet,
himlavalvet förkunnar hans händers verk.
Den ena dagen talar om det för den andra,
den ena natten kungör det för den andra,
utan tal och utan ord, deras röst hörs inte.”
Ps. 19:2-4.
rätt

(257)Människans oförmåga att tolka naturen
Bortsett från Kristus, är vi fortfarande oförmögna att rätt tolka naturens språk. Den svåraste och mest förödmjukande läxa, som människan måste lära sig, är det förkastliga i att vara beroende av människors visdom, och det garanterade misslyckandet när hon försöker att korrekt tolka naturen. På egen hand kan hon inte tolka naturen, utan att placera den över Gud. Hon liknar atenarna, som, i tillägg till sina altaren invigda åt naturdyrkan, hade ett med inskriptionen: ”Åt en okänd gud.” Gud var förvisso okänd för dem. Han är okänd för alla som, utan den gudomlige Lärarens vägledning, ägnar sig åt studiet av naturen. De kommer utan tvivel att dra felaktiga slutsatser. rätt

(257)Med sin mänskliga klokskap känner inte världen Gud. Dess vise män får en otillräcklig kunskap om honom genom hans skapade verk. Dock brukar denna kunskap göra människor till avgudadyrkare, i stället för att skänka dem upphöjda tankar om Gud, stärka sinnet och själen och försätta dem i samklang med Hans vilja. I sin blindhet upphöjer de naturen och naturens lagar över naturens Gud. rätt

(257)Gud har låtit en flod av ljus flöda över (258) världen genom upptäckterna inom vetenskap och konst; men när bekännande vetenskapare resonerar om dessa ämnen från en blott mänsklig synvinkel, kommer de förvisso att ta miste. Om de största tänkare inte styrs av Guds ord, blir de förvillade i sina egna ansträngningar att undersöka förhållandet mellan vetenskapen och uppenbarelsen. Skaparen och Hans verk övergår vårt förstånd; och eftersom de inte går att förklara med naturens lagar, sägs Bibelns historia vara ovederhäftig. rätt

(258)De, som ifrågasätter vederhäftigheten hos Skriftens uppgifter, har släppt taget om sitt ankare och krossas sedan mot otrons klippor. När de inser sin oförmåga att mäta Skaparen och Hans verk med hjälp av sin bristfälliga vetenskapliga kunskap, ifrågasätter de Guds existens och tillskriver naturen oändlig makt. rätt

(258)Inom sann vetenskap kan det inte förekomma något, som strider mot lärorna hos Guds ord, ty båda har samme Upphovsman. En riktig förståelse av båda visar alltid, att de står i samklang. Oavsett om sanningen förekommer i naturen eller i uppenbarelsen, stämmer den överens med sig själv i alla sina yttringar. Men ett sinne, som inte är upplyst av Guds Ande, befinner sig alltid i mörker beträffande Hans makt. Detta är orsaken till, att människors uppfattningar om vetenskapen så ofta bestrider Guds ords undervisning. rätt

(258)Skapelseverket
Vetenskapen kan aldrig förklara skapelseverket. Vilken vetenskap kan förklara livets mysterium? rätt

(258)Teorin att Gud inte skapade materien då Han skapade världen saknar grund. Då Gud skapade vår värld var Han inte beroende av redan befintlig materia. Tvärtemot framstod alla ting, materiella och andliga för Herren Gud genom Hans röst och (259) skapades efter Hans syfte. Himmelen och allt vad i den är, jorden och allt vad som finns på den är inte bara verk av Hans hand, de kom till existens genom Hans muns anda. rätt

(259)”Genom tron förstå vi, att världen har blivit fullbordad genom ett ord av Gud, så att det man ser icke har blivit till av något synligt.” (Hebr. 11:3.) rätt

(259)”Himlen är skapad genom HERRENS ord,
alla dess härskaror genom hans muns ande. . . . .
Ty han sade och det blev till,
han befallde och det stod där.”
Ps. 33:6-9. rätt

(259)Naturens lagar
Det finns många som när de studerar materiens och naturens lagar bortser ifrån, om de inte helt förnekar, Guds fortgående och direkta verksamhet. De hävdar idén att naturen handlar helt oberoende av Gud och att den i sig själv och av sig själv har sina egna begränsningar och sina egna krafter att arbeta med. Enligt deras mening föreligger det en tydlig skillnad mellan det naturliga och det övernaturliga. Det naturliga tillskriver de normala orsaker som inte har något samband med Guds makt. De tillskriver materien en levande kraft och naturen görs till gudom. De menar att naturen har inställts på vissa förhållanden och att den fungerar efter fastställda lagar som Gud Själv inte kan göra något ingrepp i, och att naturen är utrustad med vissa egenskaper och underkastad lagar och att den sedan har överlämnats till sig själv för att följa dessa lagar och utföra det som den ursprungligen programmerades för. rätt

(259)Detta är falsk vetenskap. Det finns inte någonting i Guds ord som stöder den. Gud upphäver inte Sina lagar, men Han verkar ständigt genom dem och använder dem som Sina redskap. De är inte självfungerande. Gud är ständigt (260) i verksamhet i naturen. Den är Hans tjänare och leds efter Hans vilja. Naturen vittnar genom sin verksamhet om att ett intelligent väsen finns närvarande och att detta väsen handlar efter Sin vilja i alla små handlingar. Det är inte någon inneboende kraft som gör att jorden år efter år ger sina rikedomar och fortsätter sin vandring runt solen. Allmaktens hand är i ständig verksamhet och leder denna himlakropp. Det är Guds kraft som verkar i varje ögonblick och som håller den i dess position i dess bana. rätt

(260)Himmelens Gud är i ständig verksamhet. Det är genom Hans kraft som växter och träd lever, varje blad kommer fram och varje blomma utvecklas. Varje regndroppe, varje snöflinga, varje grässtrå, varje blad, varje blomma och varje buske vittnar om Gud. Dessa små ting som är så vanliga runt omkring oss, lär oss att det inte finns något så obetydligt att den evige Guden inte tar Sig an det, inte något som är så ringa att Han inte lägger märke till det. rätt

(260)Människokroppens funktioner kan inte fullt förstås. Den inrymmer hemligheter som kommer även de mest intelligenta på skam. Att pulsen slår, att det ena andedraget följer det andra har inte sin orsak i en mekanism som efter det att den en gång har satts i rörelse fortsätter sin verksamhet. Det är i Gud vi lever, rör oss och är till. Varje andedrag och varje pulsslag är ett ständigt vittnesmål om en alltid närvarande Guds kraft. rätt

(260)Det är Gud som får solen att gå upp. Han öppnar himlens slussar och ger regn. Han kommer gräset att växa på bergen. ”Han låter snö falla såsom ull, rimfrost strör han ut såsom aska.” ”När han vill låta höra sin röst, då brusa himmelens vatten,... han låter ljungeldar komma med regn och för vinden ut ur dess förvaringsrum.” (Ps. 147:16; Jer.10:13.) rätt

(260)Herren är ständigt i verksamhet för att uppehålla de ting Han har skapat och använda dem (261) som Sina tjänare. Kristus sade: ”Min Fader verkar ännu alltjämt; så verkar ock jag.” (Joh. 5:17.) rätt

(261)Den gudomliga kraftens hemligheter
Människor med den största intelligens kan inte förstå Herrens hemligheter såsom de uppenbaras i naturen. Guds inspirerade ord ställer många frågor som den lärdaste inte kan svara på. Dessa frågor ställdes inte för att vi skulle kunna besvara dem utan för att leda vår uppmärksamhet till Guds djupa hemligheter och för att lära oss att vår visdom är begränsad, att det i vår dagliga omgivning finns mycket som ligger utanför mänsklig fattningsförmåga och att Guds domar och avsikter ligger utanför det som vi kan utforska. Hans visdom är outrannsaklig. rätt

(261)Skeptikerna vägrar att tro på Gud därför att de med sitt begränsade intellekt inte kan fatta den obegränsade makt genom vilken Han uppenbarar Sig för människorna. Men Gud skall erkännas mer på grund av det som Han inte uppenbarar om Sig Själv, än på grund av det som ligger öppet för vår begränsade uppfattning. Både i den gudomliga uppenbarelsen och i naturen har Gud gett människorna hemligheter som ställer krav på deras tro. Det måste vara så. Vi kommer alltid att kunna granska, alltid att kunna forska, alltid att lära och ändå kommer det alltid att finnas outforskade områden.

---------------------
rätt

(261)”Vem har mätt vattnen i sin kupade hand
och tagit mått på himlens vidd med sina utspända fingrar?
Vem har samlat stoftet på jorden i ett måttkar,
eller vägt bergen på en våg och höjderna i en vågskål?
Vem har utforskat HERRENS Ande,
och vem kan ge honom råd och undervisa honom?
Vem rådfrågar han, för att denne skall ge honom förstånd
och lära honom den rätta stigen, lära honom kunskap
och visa honom förståndets väg?
Se, folken är som en droppe i en spann,
som ett dammkorn i en vågskål.
Kustländerna lyfter han som ett stoftkorn.
(262) Libanons skog räcker inte till offerved,
dess djur inte till brännoffer.
Alla folk är som ett intet inför honom,
mindre än intet och idel tomhet anser han dem vara.
rätt

(262)Vem vill ni likna Gud vid,
vad vill ni jämföra honom med?. . .
Vet ni inte det, har ni inte hört det?
Har inte detta förkunnats för er från begynnelsen?
Har ni inte förstått det alltifrån jordens grundläggning?
För honom som tronar över världen
är dess inbyggare som gräshoppor. Han breder ut himlen som ett flor,
spänner ut den som ett tält att bo inunder.
Han gör furstar till intet och förvandlar jordens domar till tomhet.
Knappt är de planterade, knappt är de sådda,
knappt har deras stam slagit rot i jorden,
så blåser han på dem och de förtorkar,
och en stormvind för bort dem som strå.
Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han?
säger den Helige.
Lyft upp era ögon mot höjden och se:
Vem har skapat allt detta?
Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror?
Genom sin stora makt och sin väldiga kraft
nämner han dem alla vid namn – ingen enda uteblir. rätt

(262)Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå:
”Min väg är dold för HERREN.
Gud bryr sig inte om min rätt”?
Vet du inte,
har du inte hört
att HERREN är en evig Gud,
som har skapat jordens ändar?
Han blir inte trött och utmattas inte,
hans förstånd kan inte utforskas.
Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.
Ynglingar kan bli trötta och ge upp,
unga män kan falla.
Men de som hoppas på HERREN får ny kraft,
de lyfter med vingar som örnar.
De skyndar i väg utan att mattas,
de färdas framåt utan att bli trötta.”
Jes. 40:12-31.

---------------------
rätt

nästa kapitel